lørdag den 30. maj 2015

Koldskål m. æg, vanilje og flødeskum

Jeg har sådan et lidt ambivalent forhold til koldskål. Jeg har aldrig kunne lide smagen af kærnemælk - og det er som oftest hovedingrediensen i koldskål. Det betyder også, at jeg i mange år gik en stooor bue uden om koldskål, købt som hjemmelavet... lige indtil denne her variation blev serveret for mig. Jeg fik den serveret hos en gammel ven af familien; engang tilbage i 90'erne. Siden da har min far optimeret den, og serveret den et utal af gange - den er fyldt med fløde, sukker, masser af vaniljesukker og æg. Ja faktisk er den fyldt med alt, hvad der er godt... og usundt(!) - og det er lige som om, at det gør det op for den der forfærdelige kernemælk - fnis.


Ingedienser (4 pers.):
3 æggeblommer
8 spsk. rørsukker (kan erstattes med alm. sukker)
2-3 spsk. vaniljesukker
1 liter kærnemælk
1/4 liter piskefløde

Desuden:
Kammerjunker
evt. friske danske jordbær

Fremgangsmåde:
  1. Kom æggeblommer, sukker og vaniljesukker i en skål. Pisk æggeblommerne og sukkeret med en elpisker, til sukkeret er opløst og massen er hvid. Det tager 5-7 minutter.
  2. Tilsæt kernemælken og vendt det hele rundt.
  3. Piskefløden piskes til flødeskum og vendes forsigtigt deri.
  4. Velbekomme.








Ha' en dejlig dag.
Camilla

1 kommentar:

  1. Hold nu op hvor er den koldskål MEGA lækker :D og hvor er det en fantastisk blog du har :D

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..