torsdag den 7. december 2017

Chokolade Panforte

Der har længe været stille herinde på bloggen. Jeg har som i ved fået mig den sødeste lille datter, og jeg vier det meste af min vågne tid til hende. Derfor er det ikke så tit, at der kommer nye opskrifter her på domænet, men mon ikke at det vender en dag? Når hun farer så tilpas meget rundt, at hun ikke gider sidde og kigge sin mor i øjnene den halve dag :) Indtil da ligger der heldigvis masser af opskrifter i kan boltre jer i herinde.


Nå, men julen er over os - og selvom min køkkentid er begrænset, så har jeg trods alt fundet tid til lidt julegodter. Jeg har planer om at bage de klassiske vaniljekranse, som altid går som varmt brød herhjemme, og nogle enkelte andre godter; derudover har jeg lavet gammeldags og helt klassiske havregrynskugler - dem har jeg mildest talt ikke fået i en menneskealder. Nyeste skud på stammen i min jule-opskrifts-samling er den her utroligt lækre Chokolade Panforte. Panforte er en konfektkage, som er meget fast i konsistensen og utrolig intens i smagen. Den er variation er sød, krydret og julet som bare pokker.


Ingredienser (ca. 40 stk.):
100 g. mandler
150 g. hasselnødder
50 g. pistacienødder
250 g. honning
200 g. sukker
200 g. mørk chokolade 70%
25 g. usødet kakao
200 g. hvedemel
1 tsk kanel
100 g. hakkede abrikoser
25 g. syltet appelsinskal*

* Købes i små bøtter i velassorterede supermarkeder. Jeg fandt mit i Føtex. Kan desuden udelades, men det giver sådan en dejlig smag og aroma.

Fremgangsmåde:
  1. Kom mandler og hasselnødder på en bageplade og rist dem i ovnen ved 175 grader til de er gyldne. Hæld nødderne over på et viskestykke og gnub skallen af hasselnødderne. 
  2. Kom honning og sukker i en stor gryde og bring det i kog under omrøring. Tilsæt chokoladen og lad den smelte. Skru blusset ned på lav varme.
  3. Sigt mel og kakao i chokolademassen, og vend det godt rundt. Tilsæt kanel, hakkede abrikoser og den syltede appelsinskal og hæld massen over i en bagepapirsklædt form (25x25 cm).
  4. Tryk massen flad og bag den i ovnen ved 175 grader i 15 minutter.
  5. Lad panforten afkøle inden den skæres ud i passende bidder af ca. 1x2,5 cm.
NB! Panforten kan holde sig i månedsvis ved stuetemperatur, såfremt den ligger mørkt i en lufttæt beholder.


Glædelig jul.
Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..