mandag den 4. april 2016

Butterdejs-kræmmerhuse med hønsesalat

Vi holdte påskefrokost i år, og blandt de mange forskellige retter var der blandt andet de her utrolig nemme, men lækre, butterdejs-kræmmerhuse med hønsesalat - de ligner til forveksling påskeharens gulerødder ;) Hi hi. De var et stort hit, og jeg tænker, at de også kunne bruges som en let frokostanretning eller forret en anden god gang.


Jeg har selv lavet mine forme til kræmmerhusene i sølvpapir - hvis du tilfældigvis har sådan nogle horn liggende i skuffen, så slipper du for at skulle folde selv. Har du, som jeg, ikke sådan nogle forme liggende, så er det nemt at lave dem selv. Så kan man også vælge, hvor store kræmmerhuse man vil have. Jeg har ikke lavet mine kræmmerhuse særlig brede - og det betyder selvfølgelig, at der kan være mindre fyld i. En anden gang vil jeg lave formen lidt større, således at hullet til fyld bliver større og kan indeholde mere. Men det kan man jo vælge som man har lyst.

Jeg har brugt færdigkøbt butterdej - GISP - ja, det har jeg altså. Jeg må indrømme, at jeg ikke også (udover at forberede samt lave 3 slags sild, fiskefilet, æg m. rejer og caviar, mørbrad m. bløde løg, bacon, svampe og sauce, Lun leverpostej med bacon og svampe, Frikadeller m. rødkål, Flæskesteg m. rødkål, forårstærte, hønsesalat, 2 x hjemmebagt rugbrød, og æbletærte) havde overskud til at lave butterdej. Det vil jeg dog gøre en anden gang - og hvis du har overskud dertil, så kast dig endelig ud i det :)

Ingredienser (10 stk.): 
2 ruller butterdej
250 g hønsesalat *

Desuden:
Æg til pensling

Sølvpapirsforme:
10 stk. A5 papir (halv størrelse af A4)
10 stk. sølvpapir (lidt større end papiret)

* Mængden af hønsesalat afhænger selvfølgelig af, hvor brede du laver dine kræmmerhuse - jo større de er, jo mere kan de indeholde. Til mine tynde kræmmerhuse gik der ca. 250 g. hønsesalat.

Fremgangsmåde:
  1. Sølvpapirsforme: læg et stykke A5 papir oven på et stykke sølvpapir. Rul fra det ene hjørne et kræmmerhus, så alt papiret dækkes af sølvpapir. Når kræmmerhuset er foldet bukkes den overskydende papir ned i kræmmerhuset - på den måde sikre du, at kræmmerhuset holder formen. (Jeg har klippet mine til, efter jeg har rullet dej på kræmmerhusene idet de var en anelse for lange. Derfor kan man ikke se, at det overskudende papir/sølvpapir er foldet ned i kræmmerhuset - men det var det, da jeg rullede dejen på). 
  2. Gentag processen til du har lavet 10 kræmmerhuse.
  3. Butterdejs-kræmmerhuse: Skær hver rulle butterdej ud i 10 lange strimler (altså 20 i alt). Tril strimlerne runde til lange pølser.
  4. Vikl to pølser rundt om hvert kræmmerhus og læg dem på en bagepapirsklædt bageplade. 
  5. Pensl kræmmerhusene med sammenpisket æg og bag dem ved 200 grader i 10-15 minutter til de er gyldne og sprøde.
  6. Lad kræmmerhusene køle af et par minutter og fjern derefter sølvpapirsformene.
  7. Fyld de lækre og sprøde kræmmerhuse med hønsesalat og server mens de stadig er lune.
  8. Velbekomme.





Ha' en dejlig dag.
Camilla

2 kommentarer:

  1. mbonneland@hotmail.com24. marts 2018 kl. 13.41

    Dem må jeg da prøve, men vil fylde dem med rejer/mango/avocado rørt op med creme fraiche og sød chilisauce��

    SvarSlet
  2. Hej Camilla.
    Først tak for den super gode ide :-). Første gang jeg lavede dem, gik det super godt. Anden og tredie gang ville de ligesom ikke rigtig af formene. Kan der være forskel på, hvilke mærke af butterdej jeg køber?
    Venlig hilsen Annette

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..