fredag den 8. april 2016

Lasagne med mornaysauce

Det er sket 2 gange i mit liv, at jeg selv har foreslået, at der kom lasagne på bordet herhjemme, og det er der en grund til; jeg har aldrig rigtig brudt mig om det. Oftest synes jeg, at de der lasagneplader bliver ufatteligt bløde og smattede og dét er bare ikke mig. Det skal dog tilføjes, at jeg hovedparten af de gange, jeg har fået serveret lasagne, har fået udgaven fra Knorr. Jeg bryder mig meget lidt om det - så er det sagt.


Gennem årene har jeg dog fundet ud af, at når den laves fra bunden - med ordentlige lasagneplader, så er det faktisk en helt okay spise. Af samme grund har jeg da også serveret lasagne et par gange efterhånden - til min bedre halvdels store fornøjelse. Han er nemlig vild med lasagne og sætter enormt stor pris på, at jeg endelig har fået ryddet lidt plads i mit madhjerte til lige netop den ret.


Herhjemme spiser vi salat til lasagne - både grøn salat og tomatsalat, og sådan en sag rækker derfor til 4 portioner her hos os.

Ingredienser (4 pers.):
Kødsauce:
400 g. hakket oksekød
200 g. løg
200 g. gulerødder
2 fed hvidløg
400 g. mosede tomater *
1 stor dåse tomatpure
4 dl. mælk
2 spsk. rød balsamico
1 spsk. brun farin
1 spsk. timian

Mornaysauce:
2 spsk. smør
2 spsk. hvedemel
4 dl mælk
50-100 g. revet parmesanost
Revet muskatnød
Friskkværnet peber

Desuden:
Lasagneplader **
100-150 g. revet mozzarella

* Urtekrams mosede tomater er fantastiske(!), kan du ikke opdrive dem, så går alm. hakkede tomater også glimrende.

** Jeg brugte Delverdes økologiske lasagneplader - det er store kvadratiske plader, og der bliver til et par lasagner i sådan en pakke. Jeg brugte f.eks. kun fire plader i min lasagne.

Fremgangsmåde:
  1. Kødsauce: Varm lidt olie i en gryde og brun kødet godt (alt væsken skal være fordampet for kødet bruner rigtigt).
  2. Pil løgene og hvidløg og og skræl gulerødderne. Hak det hele fint. 
  3. Kom grøntsagerne i gryden til kødet og lad det svitse med et par minutter.
  4. Tilsæt de resterende ingredienser til kødsaucen og lad den simre i ca. 30 minutter til saucen er tyk og cremet.
  5. Mornaysauce: Smelt smørret i en gryde og lade det bruse op. Tilsæt melet og pisk indtil alt smørret er suget op.
  6. Pisk mælken i lidt ad gangen under konstant omrøring. Pisk til blandingen er jævn og klumpfri. (hvis det skulle kikse - så brug en stavblender; det er ikke snyd, bare et godt trick). 
  7. Tilsæt den revne parmesanost og smag saucen til med revet muskatnød og friskkværnet peber.
  8. Kog saucen igennem ved svag varme i ca. 5 min., og pisk jævnligt.
  9. At samle lasagnen: Dæk bunden af dit ovnfaste fad med lasagneplader. Kom derefter 1/3 del af kødsaucen ovenpå. Top med lidt mornaysauce. Læg derefter et nyt lag lasagneplader i fadet og fordel halvdelen af den resterende kødsauce derpå. Top med lidt mornaysauce. Læg tredje og sidste lag lasagneplader i fadet og fordel den resterende kødsauce derpå. Top med det sidste mornaysauce og revet mozzarellaost.
  10. Dæk fadet med stanniol og sæt bag lasagnes ved 170 grader i 25 minutter. De sidste 10 minutter af tilberedningstiden tages stanniolen af, således at osten kan blive gylden og sprød.
  11. Lad lasagnen sætte sig 10-15 minutter inden servering.
  12. Velbekomme.tst









Ha' en dejlig dag.
Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..