torsdag den 7. april 2016

Friske forårsruller m. asiatisk kylling

I min svigerfamilie har de altid spist friske forårsruller; min svigerinde er nemlig vietnameser. Svigerfamilien kalder dem for "hvide ruller"og fylder dem med en speciel vietnamesisk pølse og kogt flæsk - og så dypper de dem i fiskesauce. De er meget specielle (altså rullerne - thi hi) - og jeg må indrømme, at det er den eneste ret, som jeg aldrig rigtig har taget til mig. Kombinationen af den der pølse (kødpølse-agtig) og så fiskesauce..... det skal man nok være vokset op med :-) Hi hi.


Derimod er jeg vild med de her friske forårsruller med asiatisk kylling, og herhjemme fylder vi dem med alskens forskellige sprøde grøntsager. Til friske forårsruller hører sig en eller anden form for dip - det kunne f.eks. være sød chilisauce eller peanutsauce.


Ingredienser (2 pers. / 10 stk.):

Kylling:
2 kyllingebryster
2 spsk. honning
2 spsk. olie (Jeg brugt jordnøddeolie)
1 spsk. soya
1 spsk. ristede sesamfrø
1 fed presset hvidløg
Friskkværnet peber

Fyld:
2 gulerødder
1 rød peberfrugt
1/2 agurk
1-2 avocadoer
1/2 bk. bønnespirer
4 forårsløg
Blandet salat

Desuden:
10 plader rispapir
100 g. tynde glasnudler

Evt.
Peanutbutter-dip og sød chilisauce til dyp

Fremgangsmåde:
  1. Kylling: Rens kyllingefileterne for urenheder og skær dem i tynde strimler.
  2. Bland ingredienserne til marinaden og fordel den over kyllingen. Lad det trække på køl i min. 30 minutter - gerne længere.
  3. Varm lidt olie op på en pande og steg kyllingen i marinaden.
  4. Fyld: Tilbered glasnudlerne efter anvisningen på pakken og sæt til side.
  5. Skyld salatbladende og dup dem tørre med et viskestykke. Sæt til side.
  6. Skyld/skræl/rens alle grøntsagerne og skær dem i tynde strimler. Anret grøntsagerne på et fad, så de er lette at fange an, når rullerne skal fyldes.
  7. Fyld rullerne: Dyp rispapiret i kold vand i ca. 10 sekunder. Læg det på en tallerken eller et skærebræt (hvis dine rispapir er firkantede som mine, så læg papiret så det ene hjørne peger ind mod dig selv).
  8. Kom fyld på rispapiret og fold det nederste hjørne hen over fyldet og fold derefter siderne ind til midten. Fold rullen det sidste stykke, så alt rispapiret er brugt.
  9. Serveres evt. med peanutbutter-dip eller sød chilisauce.










Ha' en dejlig dag.
Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..