fredag den 9. oktober 2015

Lette, luftige og lækre fødselsdagsboller

Der er en ting, der unægteligt hører sig til et fødselsdagsbord - og det er boller. Jeg tror, at de fleste familier har en eller anden bolle-opskrift, som de sværger til fordi den stammer fra mormor eller olde - og det er faktisk en meget rar og fin tanke, ikke :)

Herhjemme sværger vi til denne opskrift. Den er super let, men vigtigst af alt så bliver bollerne simpelthen så luftige og lækre. Det er som at bide af et stykke himmel :) Jeg bryder mig meget lidt om tunge boller. Jeg synes, at de ligger i maven på sådan en ubehagelig måde. Det gør de her ikke (eller jo, hvis du spiser for mange. Hi hi) og de høster altid et væld af komplimenter fra gæsterne. Så kæreste læsere, her bringer jeg opskriften på mine absolut favorit boller.



Ingredienser (12 store boller):
2 æg
4 spsk. sukker
2 1/2 dl lunkent vand
1 pk. gær
1/2 tsk salt
1 dl. olie
600 g. mel

Desuden:
1 æg til pensling

Fremgangsmåde:
  1. Æg og sukker piskes til en luftig masse med en elpisker - jo mere du pisker, jo mere luftige bliver bollerne. Så hold endelig ikke igen.
  2. I en anden skål opløses gæren i den lunkne vand. Tilsæt olie og salt og rør godt rundt.
  3. Kom æggemassen i skålen med væske og gær. Vend forsigtigt rundt.
  4. Sigt halvdelen af melet deri og rør rundt til de værste klumper er rørt ud. 
  5. Sigt den resterende mel i dejen og godt igennem til en let og smidig dej. Det tager ca. 10 minutter og gøres aller nemmest i en røremaskine eller med dejkrogene til din elpisker. Har du ikke nogle af delene gør du det blot med håndkraft, men vær omhyggelig med at ælte dejen til den er smidig - den vil klistre lidt i starten, og så kan du drysse med lidt mere mel, men vær påpasselig med ikke at tilsætte for meget, idet bollerne så bliver tørre.
  6. Dejen stilles til hævning et lunt sted i 45 minutter.
  7. Når dejen har hævet æltes den igennem og formes herefter til 12 lige store boller. Det gøres nemmest ved at veje dejen og dividere med 12, så ved du hvor mange gram hver enkel bolle skal veje for at blive ens størrelse. Gider du ikke det, så virker øjemål også glimrende ;).
  8. Placer bollerne på en bagepapirsklædt bradepande og lad dem hæve i yderligere 45 minutter. 
  9. Når bollerne er færdige med at hæve pensles de med æg og bages ved 220 grader i 10-12 minutter eller til de er gyldne. 








Ha' en dejlig aften!
- Camilla

93 kommentarer:

  1. Hold da op de ser gode ud! Helt perfekte fødselsdagsboller.
    Og god bedring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mikkel
      Tusind tak for omtanken - jeg skranter stadig lidt :)
      Bollerne er altså også rigtig gode skal jeg lige love for. Jeg tror, det er den bedste opskrift, jeg har prøvet til dato - så kast du dig bare ud i den :)

      Ha' det rart
      - Camilla

      Slet
  2. Fandt lige din blog ved et tilfælde i dag, da jeg ledte efter fødselsdagsbolle opskrift.
    Har lige lavet din, og hold da op den er god - den bedste til dato. Tak fordi der findes folk som dig, der deler ud af lækkerierne :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du kigger med, og at du kunne bruge opskriften :) "Bedste til dato" - det er ikke hver dag, men får sådan en kompliment. Tusind tak! :) Jeg er også selv ret begejstret for dem :)

      Ha' en dejlig aften!
      - Camilla

      Slet
  3. Fantastiske boller - De er nu blever til "fødselsdagsfavoritbollerne" i vores familie! Tak fordi du delte den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej hvor dejligt, Grethe! :) Det glæder mig at i kunne lide dem. De er altså også mine favorit-fødselsdagsboller :)

      Tak fordi du kigger med :)

      Slet
  4. Jeg er vil med dem - jeg har dog taget halv hvede - halv grahamsmel, det kan også godt anbefales

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte

      Tak for respons :) Dejligt at du kan lide opskriften - og super fint at høre, at de også duer fint med grahamsmel :)

      Ha' det skønt.

      Slet
  5. Det er nogle super lækre boller! Jeg er ved at bage dem for 3. gang, denne gang har jeg dog tilsat gulerod, men mon ikke de bliver lækre alligevel - det tyder på det. Så tusind tak for den gode opskrift! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for at du kan lide opskriften :) Det er også min yndlings :)

      Lækkert med gulerod - jeg håber de blev gode :)

      Slet
  6. bollerne smager rigti god

    SvarSlet
  7. Hvor mange bliver der ca. til? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. En portion giver ca. 12 store boller :) Det skulle også meget gerne stå i opskriften :)

      Slet
  8. De bedste boller jeg nogensinde har lavet : )
    De er intet mindre end fantastiske!!
    Tak for opskriften : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Michael

      Tusind tak! Jeg er glad for at opskriften faldt i god jord :) Der er (næsten) intet, der slår lækre hjemmelavede boller :)

      Tak fordi du følger med!
      - Camilla

      Slet
  9. Svar
    1. Hej Louise :)

      Jeg bruger altid varmluft :) Men ovne er forskellige så hold lidt øje med dem, når de bager :) Det ville være så synd om de brændte på :)

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  10. De ser godt ud men syntes det er meget sukker mon der er en lille sætte nisse på spil ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej der er bestemt ikke en nisse på spil :)

      Giv dem et forsøg, det vil du ikke fortryde :)

      Slet
    2. Så brug Sukrin eller Suvida.

      Slet
  11. Hej Jeg har tænkte mig at prøve dem i morgen. Jeg er en totalt first-timer så jeg undskylder i forvejen for min dum spørgsmål. Jeg vil gerne tilføje rosiner til opskriften. Hvornår er det så jeg skulle gøre det? Tak på forhånd. Teresa

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Teresa :)
      Jeg beklager at jeg først har set din kommentar nu! Jeg håber det lykkedes og at bollerne blev gode :) For at svare på spørgsmålet; jeg ville tilsætte rosiner samtidigt med melet :)

      Ha' en dejlig aften!

      Slet
  12. Er en tumpe til at bage, men vil alligevel kaste mig ud i det! Kan man evt. tilsætte rosiner uden det gør noget ved 'luftigheden'!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med dig :)
      Jeg har ikke forsøgt mig med rosiner, men det burde ikke gøre noget ved luftigheden :) Håber du kan lide opskriften :)

      Ha' en dejlig aften

      Slet
  13. Hej som du selv skriver og alle andre skriver... kan jeg kun give jer ret : verdens bedste boller ;-).. jeg har også prøvet at blande gulerødder og græskar kerner i.. det er heller ikke dårligt ;-) hilsen lene..

    SvarSlet
  14. Hej :)
    Tak for den helt fantastiske opskrift. De bedste boller jeg har lavet! Og er et hit her i familien :)

    SvarSlet
  15. HEJ, JEG HAR LIGE RØRT DEJEN TIL DINE BOLLER, DE HÆVER NU, JEG HAR SÅ KOMMET 200 GR MARGARINE I ISTEDET FOR OLIE, SÅ NU HÅBER JEG DET GÅR GODT, JEG ALDRIG LAVET SÅ BLØD OG SMIDIG EN DEJ FØR, SÅ MINE FORVENTIGER ER HØJE, JEG VIL GERNE RØBE, AT JEG TIT HAR LAVET KANONBOLLER, SÅ DET ER SPÆNDENDE OM EN GOD TIMES TID OG SE HVAD DER KOMMER UD AF OVNEN. liSSEN

    SvarSlet
  16. hej jeg hedder Anna og har føselsdag i dag så jeg laver boller! Muuums! jeg har ikke gær så jeg laver dem uden men så kan man vel bare lade dem vile længre tid i ovnen? kan man smøre nutela på dem?

    SvarSlet
  17. Kan de fryses ned eller vil det gøre dem tøre? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De bliver absolut ikk tøre af at have været i fryseren :)

      Slet
  18. TAK :-) De er både velsmagende og hurtige at lave :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er mig der takker :) Er glad for, at du kunne bruge opskriften :)

      Slet
  19. Har efterhånden lavet disse herlige boller en del gange, og de er lige dejlige hver gang 😜 absolut min yndlings opskrift, kan varmt anbefales 😃

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anita,
      Det glæder mig, at du har forelsket dig i bolleopskriften lige så meget som jeg har :)

      Ha' en dejlig dag!
      - Camilla

      Slet
  20. Hvilken slags olie er bedst at bruge???? Rikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke,
      Beklager, at jeg først får svaret dig nu :) Jeg bruger som oftest en smagsneutral olie, men har også flere gange brugt den olivenolie, jeg ellers steger i - begge dele med stor held :)

      Ha' en dejlig dag!
      - Camilla

      Slet
  21. Hej:-)
    Det lyder til at være nogle rigtige lækre boller:-) Har du nogen erfaring med, hvordan de er dagen efter?
    Mange hilsener Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette,
      Tak for din kommentar. Bollerne er fantastiske, og de er klart de enste jeg gider at spise på 2. dagen :)
      /Camilla

      Slet
    2. Hej Camilla
      Tak for dit hurtige svar:-)
      Jeg skal bage boller til min søns sidste dag i vuggestuen - og kommer altså ikke tidligt nok op til at bage fredag morgen;-) Så jeg vil give mig i kast med disse i morgen aften:-)
      Mh. Anne Mette

      Slet
  22. Det er simpelthen de mest fantastiske boller. lavede nogen igår til min datters 3 års fødselsdag, og alle var vilde med dem 😀

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad for at høre Ditte :) Skønt at gæsterne var vilde med dem.

      Ha' en dejlig dag.
      Camilla

      Slet
  23. Hej Camilla

    Det lyder til at være nogle fantastiske boller, så dem vil jeg prøve og bage til min fødselsdag i morgen:) Jeg har dog ikke varmluftovn - bliver det mon samme resultat i alm. ovn og skal de i så fald have samme varmegrader og tid i ovnen? På forhånd tak for svar:)

    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina,

      Dejligt at du vil lave bollerne til din fødselsdag - stort tillykke :-)

      Bollerne kan snildt bages i alm. ovn - så skal du bare sætte én plade i ovnen ad gangen. Lad graderne være de samme - og giv dem så evt. et par minutter mere. Men hold øje med dem - de er færdige når de er gyldne og lækre på toppen.

      Ha' en dejlig dag.
      Camilla

      Slet
    2. Tusind tak for svar, det vil jeg prøve:)

      Slet
  24. Hej Camilla. De boller overvejer jeg at lave til fødselsdagsgæsterne til på Søndag, men vil rigtig gerne spare mig selv for noget tid på Søndag, så tror du at dejen kan laves aftenen inden og koldhæve i køleskabet? Måske med mindre mængde gær?

    SvarSlet
  25. Tak for en super lækker opskrift.
    Brugte den både til boller og pølsehorn

    SvarSlet
  26. Er i fuld gang med, at bage bollerne for første gang, her på min fødselsdag. De skal bruges til gæsterne i eftermiddag :-)
    Er så spændt.
    Tænker på om dejen også kan bruges til en brunsviger?

    SvarSlet
  27. Hej fødselsdagsbarn :-)

    Stort tillykke med dagen. Jeg tror sagtens, at dejen kan bruges til brunsviger også - om end jeg ikke har forsøgt :-)

    Håber at bollerne bliver rigtig gode samt at du bliver fejret på bedste vis.

    Ha' en dejlig dag.
    Camilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og tak for svar :-)

      Slet
    2. JAAAAAAAAMEN så gode boller. Det er ikke sidste gang :-)

      Slet
  28. Hejsa.
    Jeg er luge ved at lave dine boller for første gang. Men kan det passe at dejen skal være klistre?

    SvarSlet
  29. Hej Camilla boller opskrift er bar rigtig godt😊 jeg fik stor bolle og godt luftig 😊Laven noge med Kom chollade stykke i 😋rigtig god bolle lig som jeg har drøm om tak for opskriften ❤️ 😊Hils Randi

    SvarSlet
  30. Det har længe været min ynglings opskrift, elsker bare de boller, ligenu har jeg en portion til hævning, som min mor skal forkæles med :)

    SvarSlet
  31. Jeg har lige sat dejen til hævning.. Jeg er meget spændt, må jeg indrømme! ��

    SvarSlet
  32. Dælme gode boller, siger alle i familien...super.

    SvarSlet
  33. Faaaaaaantaaaaaatiske boller! Tak fordi du deler opskriften! God jul!

    SvarSlet
  34. Helt igennem lækre boller, prøv dem!!!!!

    SvarSlet
  35. Faldt tilfældigt over din opskrift og jeg kommer til at bruge den fremover, det er de bedste boller jeg nogensinde har smagt!

    SvarSlet
  36. Dejen er aldeles også velegnet til pølsehorn .... De bliver bare såååå lækre :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt! Havde lige tænkt på om man kunne bruge denne opskrift til pølsehorn ��
      Bollerne bliver SÅ lækre at jeg tænker pølsehorn også gør.
      Lavede du dem ud fra præcis samme opskrift eller ændrede du i feks sukker?

      Slet
  37. Vildt gode boller :o) Kommer også gerne en tsk. kardemomme i :o)

    SvarSlet
  38. Øv, jeg har lige haft fødselsdag, og bagte to forskellige slags fødselsdagsboller, som alle blev hårde og massive.

    Og så først i dag falder jeg over denne opskrift, som får så meget ros, at jeg bliver nødt til at prøve opskriften i dag, selvom fødselsdagen er slut! :)

    Glæder mig meget til at bruge denne opskrift fremover, jeg er sikker på de bliver gode med al den ros!

    Stor TAK til Camilla! <3

    SvarSlet
  39. Super lækre boller. Bager selv rigtig meget og får tit stor ros for mit bagværk. Valgte i dag at prøve din opskrift. De smagte bare SÅ lækkert. Lækre bløde og luftige, perfekt!
    Fast favorit-fødselsdagsbolle her hos os fremover! :)

    SvarSlet
  40. De er bare så lækre og smager super godt de bliver rost meget. Kan kun anbefales.

    SvarSlet
  41. Simpelthen de mest fantastiske boller.. bliver altid "bestilt" til at bage dem af familien til deres fødselsdag. De smager bar godt ��

    SvarSlet
  42. Hej. Kan man bruge smør i stedet for olie?

    SvarSlet
  43. Elsker denne opskrift - er bagt utallige gange!! Jeg bruger også opskriften til pølsebrød... de bliver så bløde og lækre!

    SvarSlet
  44. Hej!
    Jeg har i dag brugt din opskrift på disse boller da jeg skulle holse fødselsdag. Hold nu op... de blev SUPER gode! Tak for at dele denne lækre opskrift ��

    SvarSlet
  45. Hej
    Dette er de bedste boller jeg nogensinde har prøvet. Jeg anbefaler altid denne opskrift. Alle får link til din side.

    SvarSlet
  46. Hej! Kan jeg erstatte vand med neutral yoghurt eller mælk måske? :-)

    Hilsen Louise!

    SvarSlet
  47. Min dej vil ikke hæve, hvad har jeg gjort forkert?

    SvarSlet
  48. Hej! Hvilken olie bruger du? Solsikke ?

    SvarSlet
  49. De her boller er de bedste, bruger altid denne opskrift til rosinboller: ) den er sååå lækker

    SvarSlet
  50. Jeg er også meget glad for din opskrift, de bliver dejlige luftige og så smager de godt også :)

    SvarSlet
  51. jeg brugte dejen som pølsehorndej og jeg må sige at de blev ualmindeligt lækre!!! Med kyllingpølser fra Lidl og med ketchup/pure i !! TAK

    SvarSlet
  52. Helt bager novice.. hvad er 1 pk gær - er det tørgær eller frisk gær ?

    SvarSlet
  53. Hejsa vil prøve denne opskrift, til både pølsehorn og boller, de ser virkelig gode ud 😍, er de velegnet til at fryse?

    SvarSlet
  54. Vildt lækre boller! så lette og luftige

    SvarSlet
  55. Virkelig lækre boller, de bedste til dato. Også dagen efter :)

    SvarSlet
  56. Else Marie Schmidt17. marts 2020 kl. 10.52

    Jeg har lige bagt dem og de smager skønt.

    SvarSlet
  57. Hej.

    Jeg har nu bagt bollerene et par gange. Jeg synes desværre kun det er lykkedes mig få gange at få dejen til ikke at være klistret. Jeg ælter den på køkkenmaskine og den står og kører minimum 10 min. Både på lav, mellem og høj hastighed, hvad kan jeg have gjort forkert?
    Dejen virker også enormt varm når den har æltet, men også når den har stået til hævning første gang, skal den det eller er der noget helt forkert?

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejen skal være lidt lind i konsistensen, når du lægger den til hævning ellers forsvinder den lette luftighed, som denne bolle har efterfølgende.Nu har vi bagt den 6 gange i denne weekend og første gang kom min mand lidt mere mel i (uden at sige det til mig) og det fjernede den lette luftighed bollen, som vi fik de efterfølgende gange, hvor vi fulgte opskriften til punkt og prikke :-)

      Slet
  58. Min søn og jeg har lavet disse boller her til morgen og holder lidt øje med dem i ovnen. Og vi er begge ved at savle over synet af dem. Virkelig overskuelig opskrift. Vi glæder os til at smage dem.

    SvarSlet
  59. Jeg ville bare lige sige, at nu har vi ledt og ledt i mange år efter den opskrift der gav disse bløde lækre lidt søde boller. Har en søster der er god til at bage disse boller, men når jeg lavede hendes opskrift, blev de ikke lige sådan. Så faldt jeg tilfældigt over din opskrift og vi har lige i denne coronatid, haft holdt fødselsdag af 6 omgange, hvor vi brugte din opskrift og HVER gang med den samme gode og lækre resultat. Ved godt det er et gammelt opslag du har lavet, men du skal have tusind TAK fordi du delte den og nu har vi valgt den som påskriften der bruges herhjemme hver gang fremover.

    SvarSlet
  60. Prøv at tilsætte 8 gram bage enzymer så bliver de endnu lettere. Super lækker opskrift.

    SvarSlet
  61. 1000 Tak for en god og nem opskrift, takke være dig kan jeg nu lave gode og dejlige boller. ps jeg lavede dem med tørgær. Og de blev super duper

    SvarSlet
  62. Bager altid dine boller til fødselsdage i familien - altid et hit❤tak for opskriften!

    SvarSlet
  63. Jeg glæder mig til at prøve din opskrift, jeg har altid lavet danskvands boller, men jeg har ingen danskvand hjemme, så nu begiver jeg mig i kast med din opskrift. �� Jeg håber, at de bliver gode. ☺️

    SvarSlet
  64. Jeg bager tit disse boller - de er simpelthen fantastiske. Nu har jeg æggeblommer i overskud, da jeg har bagt marengs - kan jeg mon nøjes med dem eller SKAL der hvider i??

    SvarSlet
  65. Kan bolledejen hæve natten over i køleskabet?

    SvarSlet
  66. Helt i gennem fantastiske boller også med groft mel, gulerødder og kerner, så bare lidt mindre sukker ❤️

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..