onsdag den 28. oktober 2015

Boller i karry

Herhjemme elsker manden boller i karry - Ja, faktisk alt med karry - og derfor ligger der allerede en opskrift eller to på ret her på bloggen. I den ene opskrift er saucen lavet på kokosmælk og i den anden opskrift er saucen jævnet med grøntsager. Denne her version er lidt mere traditionelt, og måske lidt mere efter mit hjerte :)

Jeg koger mine kødboller direkte i karrysaucen, det synes jeg giver ekstra smag og karakter til saucen, som jeg laver på mælk. Sådan foretrækker jeg retten - og den vækker også altid begejstring hos manden.

Jeg fik simpelthen ikke taget billeder af kødbollerne - hverken som fars, eller da de kogte i saucen. Ja, sådan er det når man engang i mellem laver mad med hovedet under armen :P Beklager, jeg får taget de billeder en anden god gang.


Ingredienser (4 pers.)
Kødboller:
500 g. hakket svinekød
1 mellemstort løg
2 æg
2-3 spsk. mel
1 dl. mælk
1 dl. kogende vand
1 bouillonterning

Karrysauce:
2 spsk. olivenolie
1 løg
2 æbler
2 spsk. karry
1 spsk. paprika
2 spsk. mel
8 dl. mælk 
1 grøntsagsbouillonterning
Salt og peber

Tilbehør:
Kogte ris
Æbletern
Fintsnittet forårsløg

Fremgangsmåde:
  1. Farsen: Bouillonterningen opløses i 1 dl. kogende vand, lad afkøle.
  2. Løget pilles og hakkes fint. 
  3. Alle ingredienserne kommes i en skål og røres sammen til en homogen fars. 
  4. Lad farsen hvile på køl i 30 minutter og tril den derefter til kødboller.
  5. Karrysauce: Varm olivenolien op i en gryde.
  6. Pil og hak løget fint. Skræl æblet og riv det på den grove side af et rivejern. Svits løget og æblet i den varme olie i et par minutter. 
  7. Tilsæt karry og paprika og rist det godt af i ca. 1 minut. Kom melet ved og rør det godt ud.
  8. Tilsæt mælken og rør godt rundt i saucen. Blend saucen glat med en stavblender nu (eller alm. blender), og smag den til med salt og peber. 
  9. Kom kødbollerne i saucen og lad retten simre 10-15 minutter ved middel varme. Rør rundt i saucen en gang i mellem.
  10. Serveres m. kogte ris, æblestykker og snittet forårsløg.
  11. Velbekomme.






Ha' en dejlig dag.
Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..