tirsdag den 11. december 2012

Pulled pork a'la Camilla (i ovn)

Så blev det min tur til at lave det efterhånden meget populære Pulled Pork. Jeg er helt jomfruelig i denne verden, og lidt ængstelig, hvis jeg skal være ærlig :) Pulled pork har noget nær mytologisk status i madblogger-universet, og jeg har simpelthen haft lyst til at lave det såååååååååå længe! :) I dag har kæresten en kammerat på besøg til en omgang mandehørm, og jeg kunne simpelthen ikke forestille mig et bedre smagspanel end dem :) (Eller værre? Ville der kunne være nogen større katastrofe, end en tør og ødelagt Pulled Pork til sådanne to mandfolk? Næppe. Måske det også er derfor, jeg har været lidt ængstelig??) 

Jeg fik en nakkesteg i Føtex (til overpris, men lad nu det ligge) med svær, så nu skal der skisme også laves hjemmelavet flæskesvær! Tilbage til opskriften på Pulled pork.

Der er utroligt mange ting at tage stilling til, når man skal lave sådan en fætter - man vil jo gerne have at al den forberedning ender ud i en himmelsk herlighed. Da vi bor i lejlighed var der ikke tvivl om, at min version måtte laves i ovn i stedet for grill, og spørgsmålet blev derfor, om hvilken temperatur min ovn skulle stå på, og hvor længe den skulle stege.. Rundt om på nettet er der hundredetusinde versioner - alt fra 8 timer i ovnen til 24 timer - jeg har besluttet at give den mellem 10 og 12 timer. Den er færdig, når den er færdig - er det ikke sådan det er? En ting var der dog ikke tvivl om, kernetemperatuen skal være over 93 grader, før den tages ud af ovnen.

Der var også spørgsmålet om, hvorvidt den skulle laves med en tør rub (krydderiblanding) eller med en våd marinade. Jeg spurgte manden, hvad han synes lød bedst, og det blev dermed en våd marinade i håb om, at kødet så måske bliver ekstra saftigt :) (Ja, man har jo lov at håbe). Når alt dette er sagt, så kan det simpelthen ikke undgås, at der går lidt madnørderi i den, når man har sådan en fætter i ovnen - og derfor vil jeg også forkæle jer med en lille 'tidslinje' over forløbet fra start til slut :P 

Det er helt med vilje, at jeg ikke har skrevet, hvor mange personer sådan en Pulled pork er beregnet til - det er bare så individuelt, hvor meget man spiser af det. Beregn ca. 200-300 g. pr. mand. Og for Guds skyld så lav en kæææmpe portion. Arbejdet er det samme, men så kan du være så heldig at have mad til flere dage. Det kan med stor succes fryses ned (har jeg hørt) og gemmes til en dag, man har lidt travlt.

I virkeligheden er det super nemt at lave, stegen passer jo sig selv og det smager simpelthen bare så fantastisk. Vi spiste den i en burgerbolle med coleslaw og hjemmelavet barbecue lavet at marinaden fra stegen. Aldrig, og jeg mener aldrig, har jeg fået eller smagt så mørt, saftigt og lækkert svinekød - det kunne nærmest  tygges med øjenlågene, så mørt var det virkeligt. Jeg sværger på, at jeg kunne høre englene synge.. Ama'r halshug.



Tidslinje for min Pulled pork:

Dag 1:
Kl. 19.00: Marinaden klargøres, stegen pudses for det værste fedt, og lægges i en pose med marinade natten over.

Dag 2:
Kl. 06.10: Ovnen tændes på 100 grader, stegen lægges i et fad med marinade og kommes i ovnen.

Kl. 10.00: Man kan lige så stille begynde at dufte den røgede paprika og de andre krydderier fra marinaden

Kl. 13.00: Det er nu næsten ikke til at holde duften ud og maven knurrer hidsigt på trods af, at den har fået både morgenmad og frokost. Stegen har nu en kernetemperatur på 65 grader.

Kl. 14.00: Kernetemperaturen er nu på 76 grader, og det er nu fedt og bindevæv begynder at smelte sammen og gøre kødet sindsygt mør. Det er ikke ualmindeligt, at temperaturen kan ligge på denne temperatur i nogle timer.

Kl. 16.00: Kernetemperaturen er nu 78 grader, og jeg har nu iført mig en hagesmæk for min mund løber godt og grundigt i vand.

Kl. 17.00: Så er temperaturen oppe på 82 grader og vi nærmer os så småt spisetid! :)

Kl. 18.30: Med glædeståre i øjnene kan jeg konstatere at kernetemperaturen siger 93 grader og, at der er aftensmad! 


Ingredienser:
1 nakkefilet/nakkesteg/nakkekam (eller hvad din slagter kalder den) gerne 2 kg.

Marinade:
2 dl alm. ketchup
1 dl American barberque ketchup med røgsmag (kan erstattes med alm. ketchup og røget paprika)
2 spsk lys sirup
2-3 spsk brun farin
2 spsk HP sauce (worchestershire sauce kan godt gøre det)
2 spsk sød fransk sennep
2 spsk røget paprika
2 spsk soya
4 fed hvidløg
1 frisk rød chili
Friskkværnet salt og peber

Til barbecue:
Den resterende del af marinaden
1,5 dl. brun farin
1 dl. ketchup
2 spsk røget paprika
Nogle skævt Worcestershire sauce (eller HP sauce)

Fremgangsmåde:
  1. Dag 1: Toppen fjernes fra chilien, som skæres i mindre stykker. 
  2. Skallen fjernes fra hvidløget og ingredienserne til marinaden blendes i blender/minihakker/o.lign. til en glat og ensartet masse. Smag marinaden til - den må gerne være tilpas sød og stærk.
  3. Nakkestegen/fileten/kammen trimmes for det værste fedt, så der er et pænt reelt stykke kød tilbage på spækbrættet. Hvis du har fået fat i en steg med svær, fjernes disse selvsagt også (gem dem til hjemmelavet flæskesvær).
  4. Stegen kommes i en plastikpose med al marinaden - lad den marinere natten over i køleskabet.
  5. Dag 2: Ovnen tændes på 100 grader.
  6. Stegen placeres i et ildfast fad og marinaden hældes ved. 
  7. Sæt stegen i ovnen og lad den stege de næste 10-12 timer (afhænger meget af fedtmarmorering, ovnen, kødets bindevæv og er derfor svært at give en præcist tid på).
  8. Stegen tages ud af ovnen, når kernetemperaturen er omkring de 93-95 grader, hvorefter kødet kan trækkes fra hinanden med to gafler (deraf navnet Pulled pork).
  9. Serveres i en Burgerbolle med Coleslaw og barbecue, eller med kartoffelmos og ovnbagte rodfrugter - til en salat, i tarteletfyld eller bare 'on the rocks' :) 
  10. Ps. Det er okay at knibe en glædeståre, mens man spiser ;)
Barbecue: Den overskydende marinade fra stegen kommes i en gryde og varmes op. Tilsæt lidt ekstra brun farin, røget paprika og ketchup og slut af med nogle skvæt Worcestershire sauce. Lad det koge op så sukkeret karameliseres, og nyd det til din pulled pork.

Ingredienserne til marinaden
(eller der mangler faktisk både sirup og brun farin på billedet)
Ingredienserne til marinaden kommes i blenderen.
Sværene er fjernet fra stegen og det aller værste fedt.
Det gør ikke noget, at der stadig er fedt på, alt det smelter væk i løbet af de 12 timers tilberedning. Det er sådan, at når kernetemperaturen er omkring 76 grader, smelter fedt og bindevæv sammen med kødet - og så bliver det sindsygt mørt.
Kødet kommes i pose med marinaden - og ligger natten over eller i 24 timer, hvis du har så meget tålmodighed :)
Kl. 06 i morges blev steget smidt i et ovnfast fad med al marinaden, og så fik blev den sat i ovnen ved 100 grader. 
Efter lige godt 13 timer blev den taget ud af ovnen - og den var simpelthen så mør, at den nærmest faldt fra hinaden. 
Svinet trækkes fra hinanden med to gafler (Psst, jeg lyver - jeg rørte kødet med gaflerne, og så faldt det selv fra hinanden). På billede ser det lidt sort ud - det var mere meget mørkerød i virkeligheden.
Pulled Pork a'la Camilla!




Pulled pork i burgerbolle med hjemmelavet coleslaw og barbecue.
MUUUUUUUUUMS!!!

Ha' en dejlig aften!
- Camilla

90 kommentarer:

  1. Uhmmm hvor ser det lækkert ud, skal helt sikkert afprøves snart dejligt med en opskrift hvor det blir lavet i ovnen. Tusind tak for mange lækre opskrifter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med dig :)
      Dejligt at du følger med :) Pulled pork kan du med stor succes sagtens kaste dig ud i :) Det var virkelig lækkert, og når man bor i lejlighed, så er det der med grill i 12-14 timer altså ikke så let :) .. Kæresten har fået det både på grill og i ovnen, og synes at det jeg lavede i går var mest saftigt :)

      Ha' en dejlig dag!
      - CamillA

      Slet
  2. Nøj, hvor ser det lækkert ud.

    SvarSlet
  3. Jeg var så heldig at være med til at smovse, det var fantastisk. KH Mortensen

    SvarSlet
  4. Hej Camilla.

    Så din opskrift via FB og måtte lige prøve den.
    Jeg må sig; VI HAVDE HØJE FORVENTNINGER - MEN BLEV BESTEMT IKKE SKUFFEDE.

    Nøj hvor smagte det godt. Fulgte din opskrift, men jeg fik først stegen i ovnen kl. 9 - så den fik 10 timer ved 110 grader. Den var saftig og meget mør. Jeg nussede godt om den og hældte lidt saft over den i ny og næ.

    BQ-sovsen blev også rigtig tyk og sød. Har set andet sted (læs Brdr. Price), at den kan fryses. Så lige nu er jeg den lykkelige ejer af 2 poser "Pork" samt 2 dåser BQ i min fryseren. Glæder mig til, at vi nemt og hurtigt kan tage det op og "guffe".

    Tak for opskriften.

    Mvh. Pia Stork

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia

      Nej hvor dejligt at høre, at jeres forventninger ikke blev gjort til skamme :) Dét kan jeg lide! :)

      Og så må jeg tilføje - at der faktisk ikke er nogen større lykke end tanken om pulled-pork i fryseren :) Smart trick med at fryse BQ, det havde jeg da ikke selv tænkt på (skriver det straks bag øret). Jeg har faktisk bare haft det opbevaret i køleskabet, hvor det også snildt kan holde sig i et par måneder - det har jeg i hvert fald gjort med stor succes :)

      Tak for dejlig respons! :)
      - Camilla

      Slet
  5. Lige et spørgsmål fra en nybegynder: I opskriften på barbecue skal "Den resterende del af marinaden" bruges, hvor kommer resten fra? er det resten som er tilbage i posen når stegen er lagt over i et ildfast fad eller er det den rest der er tilbage i fadet når stegen er stægt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med dig :)

      Den resterende del af marinaden er den der er tilbage, når stegen har været i ovnen :) - Hæld evt. en god del fra under vejs i stegetiden og lav marinaden nogle timer før servering - på den måde når den at tykne lidt :)

      Slet
  6. Så har jeg også prøvet din opskrift. Rigtig god, dog er vi ikke så meget for barbeque blandingen, men det er nok bare os ;-)
    Mvh Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone :)
      Godt du kunne bruge opskriften :) - Synd i ikke kunne lide Barbecuen; jeg har aldrig fået andet end ros for den :) ..men det er selvfølgelig en smagssag :)

      Kig forbi en anden gang :)

      Ha' det rart
      - Camilla

      Slet
    2. Okay, efter denne gang må jeg overgive mig.... Barbequen er rigtig god. Min fejl sidste gang, var vist at jeg undervurderede marinaden. Tænkte, at når jeg kun tog en halv portion kød, så skulle der også kun bruges en halv portion marinade. Så den endte nok med at blive lidt "brændt af" og det gjorde så at barbequen ikke blev særlig god. MEN blev enig med mig selv om at det skulle prøves én gang mere, og denne gang er vi helt enige med alle andre.... SUCCES! :)

      I aften står den på pulled pork "rester" inkl. barbeque ;o)

      Mvh. Lone.

      Slet
    3. Hej Lone

      Tak for tilbagemeldingen - det varmer mit hjerte, at barbecuen blev god anden gang :D ..

      Ha' det godt.
      - Camilla

      Slet
  7. Hej Camilla
    Vi prøver din opskrift af i morgen og er super spændte... Men er lidt i tvivl om stegen skal ligge i et fad og simre i marinaden, eller om den skal ligge på en riste?
    Dejlig hjemmeside, den bliver jeg flittig bruger af kan jeg mærke:-)
    De bedste hilsner
    Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne :)
      Dejligt at du kigger med :) - stegen skal ligge i et fad og simre i marinaden - den må gerne dække op til halvdelen af stegen. Det kan blive nødvendigt at hælde noget af marinaden fra undervejs, da stegen i sig selv afgiver meget væske, når fedtet og bindevævet smelter fra. Det du hælder fra af marinade, bruger du bare til barbecuen (det bliver rigtig lækkert).

      Man kan godt lægge stegen på en rist, med en bageplade nedenunder - jeg har ikke prøvet det, så om den bliver 'tør' det ved jeg ikke :) Jeg anbefaler klart ovenstående :)

      Og dejligt, at du bliver flittig bruger! :)

      Ha' det godt.
      Camilla

      Slet
  8. Dække halvdelen af stegen... Øhh.. Bum bum, den dækker ikke engang halvdelen af bunden i det ildfaste fad... Har ellers fuldt opskriften!!... Når jeg må lave noget mere:-) igang med mig.
    Og tak for hurtigt svar i øvrigt:-)
    Mvh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu er du jo nok gået i gang med at lave mere, men det burde altså ikke være nødvendigt. Opskriften passer perfekt til en steg - måske dit fad er større end det, jeg plejer at bruge? Mit fad er kun lidt større end stegen, som jo kryber noget i løbet af tilberedningen :)

      Pointen er blot, at stegen godt må ligge i lidt marinade - om det er meget eller lidt gør vidst ikke den store forskel :) - Det har mere betydning for, hvor meget barbecue der bliver til - da der jo er marinaden der indkoges :)

      Jeg håber det bliver lækkert! :)

      Slet
  9. hej
    Tidligt op og stegen i ovnen - uh... har store forventninger!!! MEN... skal ovnen være på varmluft??? Det har jeg nemlig nu, og temp. er allerede oppe på nogen og 50 grader efter 2 timer i ovnen. Er nu helt bange for at stegen får for meget inden gæsterne kommer i aften.
    VH TT

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa
      Dejligt at du er kastet dig ud i opskriften. Jeg bruger aldrig varmluft, når jeg laver det.

      Vær ikke nervøs for at den bliver for tidligt færdig - for det første står temperaturen stille på 76-86 grader i maaange timer, det er nemlig der fedt og bindevæv smelter sammen og gør kødet mørt. For det andet kan du (hvis den alligevel skulle blive for tidligt færdigt) rive den og så varme kødet op med noget af barbecuen i ovnen inden servering (dæk med sølvpapir).. Det har jeg gjort flere gange med stor succes.
      For det tredje kan du - når temperaturen nærmer sig de 90 grader skrue ovnen ned til 95 - så bliver kernetempersturen aldrig mere end disse grader og på den måde kan den stå lidt længere i ovnen.

      Jeg har flere gange lavet det ved 95 grader fra start - det tager sig noget længere tid (omkring 19 timer i alt)..

      Men, pulled pork er virkelig taknemmeligt - og går aldrig galt.. Det er ustyrligt godt genopvarmet især med en lækker barbecue :)

      Håber i får en smagsoplevelse i særklasse :)

      Slet
  10. Hej Kamilla

    Skal man slet ikke hælde vand ved ? Og hvad er det folk skriver de sprøjter med undervejs ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Balou :)

      Som du kan se i opskriften hælder jeg ikke vand ved :) - Jeg ved ikke hvad folk sprøjter med undervejs, det må du nok spørge dem om :) Jeg sprøjter i alle fald ikke med noget :)

      Slet
    2. Det var også svaret jeg ledte efter :)

      Slet
  11. Hej Camilla
    Nu har jeg i næsten 6 måneder prøvet på at overbevise min mand (det er ham der laver mad hos os) han kunne ikke helt forstå man kunne lave mad, med så lang tid i ovnen.... han ville slet ikke forlade huset :-)

    Nå men han blev så vild med din opskrift at han taler om hvornår vi skal ha det igen :-)
    Vores datte (16år) som er yderst kræsen - var også vil med det. Især dagen efter da vi fik Nachos og rester af pulled pork

    hilsen Connie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Connie :)

      Nej hvor er det skønt! Jeg er glad for, at han kastede sig ud i det - og ikke mindst, at det blev en succes! :) Det er altså også min absolutte favorit ret :) Og man ved bare, at når selv folk, der er kræsne kan lide det, så er der altså noget om snakken :)

      I kan med fordel lave flere stege af gangen i en bradepande eller lign - så kan det trækkes og fryses ned i portioner (varmes blot i ovnen med lidt æblejuice og barbecue) :) - jeg elsker lige at kunne tage sådan en omgang op på en travl dag :)

      Dejlig forårsdag til dig
      - Camilla

      Slet
  12. Hej - jeg skal lave denne pulled pork og har forgæves kigget efter Ketchup med barbecue....

    Hvor købes denne?

    Pft Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Jeg har købt min i Lidl - men hvis det er helt umuligt at finde, så erstatter du bare med almindeligt ketchup og noget mere røgetpaprika. Det har jeg selv gjort flere gange med lige så stor succes :)

      Må du få den bedste pulled pork oplevelse! :)
      - Camilla

      Slet
  13. Hej Camilla.

    Jeg forsøgte mig i går med din opskrift og må sige at det smagte himmelsk. Og især den hjemmelavet barbecuesauce kan få engelene til at synge "ss"....

    Men jeg lavede en smule om på din måde at lave det på som måske kan inspirere andre også.

    Da stegen havde nået de ca 75-80 grader flyttede jeg stegen ud i grillen for ligesom at få grilsmagen ( Kræver selvfølgelig man har den mulighed). Så stegen fik så lige ca 2 timer derude inden den blev serveret for familien ....

    Men alt i alt stor ros til din opskrift.....Så mon ikke i nærmeste fremtid at andre af dine opskrifter skal prøves.....

    Fortsat rigtig god weekend til dig "ss"

    Jens.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jens

      Ej hvor lyder det bare dejligt! Jeg er glad for, du kunne lide både opskriften og barvecuesaucen! :) Og du har helt ret i, at det lige kan give det sidste, at smide den på grillen - den mulighed har jeg desværre ikke - rigtig øv! For jeg elsker alt, der er grillet :)

      Men tak for tilbagemeldingen - og ikke mindst rådet til mine andre læsere :) Det er altid velkomment :) Og så ville det da være super hyggeligt, hvis du kiggede forbi en anden gang :)

      Du må ha' en rigtig dejlig - om end kold - mandag! :)
      - Camilla

      Slet
  14. Hej Camilla,
    Så blev det min tur til Pulled Pork eventyr. Stod op (eller rettere, havde ikke sovet) klokken 06:30 og smed grisen i ovnen (2kg nakkefilet, pudset) - marineret klokken 15:00 dagen før. 12 timer senere var kernetemperaturen 93.4 grader, da jeg skulle pille grisen fra hinanden - faldt den dog overhovedet ikke fra hinanden, jeg måtte bruge temmeligt mange kræfter på at trække grisen fra hinanden, den var på ingen måde tør - og smagte himmelsk. Har du nogen idé til hvad der kan være gået galt? Brugte du vandbad i bunden af ovnen?

    Hilsen
    Mikkel

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mikkel :)

      Hold da fast - det lyder jo slet ikke rigtigt... Hmm.. Hvilken type kød brugte du???
      Det er vigtigt til pulled pork, at det er et fedt stykke kød med gode mamoreringer, da det er fedten og bindevævet der smelter sammen og gør kødet så mørt, at det kan trækkes fra hinanden.. Derfor bruger man nakkefilet/nakkekam/nakkesteg til at lave pulled pork.. Flæskesteg og de andre udskæringer fra grisen vil blive rigtig tørre og umulige at trække fra hinanden..

      Mht. vandbad har jeg aldrig brugt det, når jeg har lavet pulled pork - min steg ligger jo i marinaden og søbber rundt, og det er derfor slet ikke nødvendigt :)

      Slet
    2. Jeg brugte et stykke nakkefilet med (hvis min amatør udtalelse overhoved holder) en rimelig fin mamorering. Men ja... Det smagte jo lækkert, det kan være jeg bliver nød til at prøve at lave det igen.

      Slet
  15. Hej. I morges satte jeg "din" steg i ovnen. Er meget spændt på at sætte tænder i den. Mit barnebarn kommer til aften, hun er et madører som resten af familien. Så meget spændende.

    Hilsen Lizzi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lizzi

      Jeg kan godt forstå, du er spændt, og jeg bliver faktisk lidt misundelig ved tanken om, at det ikke er mig, der skal have pulled pork i aften :)

      Lad endelig høre, hvordan det blev - og ikke mindst om barnebarnet godkendte det :)

      Ha' en dejlig dag

      Slet
  16. Hej Camilla
    Hvor køber du paprika med røg smag??
    Hilsen Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du f.eks købe i Tiger.

      Slet
    2. Tiger har jeg ikke set det i - men det er da værd at forsøge, der kan man immervæk spare nogle penge på krydderier :) Tak for tip.

      Ellers har de fleste velasorterede supermarkeder det - mit er fra Føtex og står bare blandt de andre krydderier..

      Slet
  17. Hej, Camilla. Denne ret smagte helt vidunderligt, min datter og svigersøn dukkede også op, og også en eksmand, men der var rigeligt. Barbecuesaucen var gennial. De tildelte den tre Michelin stjerner. Vi fik stenbagt brød små nye kartofler og salat til. Det med burgerboller er ikke lige os. Det er bestemt ikke sidste gang jeg prøver det.
    Hilsen lizzi.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lizzi

      Hvor dejligt at i kunne lide opskriften! :) Og 3 michelin stjerner! Hold nu op - jeg bliver helt beæret :)

      Tilbehøret lyder lækkert, og det kan bestemt også spises til andet end burgerboller (Selvom det nu er min favorit) .. Vi har bl.a. fået det til mos af sødekartofler - det er altså også lækkert til en forandring :)

      Ha' en dejlig dag!

      Slet
  18. Hej Camilla.. er der andet end lige som en burger man kan servere kødet til.. vi har et hold venner vi konkurrere lidt i maden med et gang om mdr. Og kunne godt tænke mig at prøve at lave det.. men burger passer ikke rigtig ind i det hvis du forstår :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej.

      Selv bruger jeg gerne resterne i stedet for kebab i en kebabmix. Men Jeg formoder at det ikke er sådan en ret du leder efter.

      Mit forslag vil være at i tager temaet helt ud. Det vil sige burgerboller, da det er super godt. Evt. hjemmelavet spareribs og americaner flag mv :)

      Hilsen
      jacob

      Slet
    2. Hej Maisen

      Jeg ville helt klart anbefale en Amerikans-aften (tjek mit indlæg herinde) - sådan en har jeg selv holdt for vores madgruppe, serverede burgere, coleslaw, pommes frites, løgringe, budweiser og hele pibetøjet :) Vi havde pyntet hytten med amerikanske flag, og billeder af tidligere præsidenter.. Virkelig vellykket aften.

      Hvis du er helt skråsikker på, at du ikke vil servere burger, så har jeg også selv lavet det med en mos af søde kartofler og lidt stegte grøntsager, i en salt og i omelet (intet så godt, som burgeren) ..

      Håber i får en god mad-aften, og at gæsterne græder af glæde og din pulled pork! :D

      Slet
  19. bruger du grill nu når du ikke bruger varmluft ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, jeg bruger det helt alm. ovn program :) Ingen dikkedarer.

      Slet
  20. Ville man kunne lave to stege på én gang, med forskellige mariander?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har selv lavet 3 stege på en gang i en bradepande, så dét kan i hvert fald lade sig gøre. Men med forskellig marinade, så skal de jo nok ligge i hvert sit fald i alle fald :)

      Held og lykke.
      - Camilla

      Slet
    2. Ja havde tænkt at bruge to fade. Den ene steg med marinade og den anden med rub. Men det må blive næste gang, fik kun taget den ene steg op. Denne gang, som er første gang, blev med din marinade :) Nu står den derhjemme i ovnen, mens jeg er på arbejde. Er MEGET spændt på at komme hjem :-D

      Slet
  21. Hej Camilla
    Jeg har i dag købt to stege på 2,8 kg stykket og marinaden er lavet og stegene trækker nu til kl. 6.10 i morgen tidlig...:-)
    Prøver med 110 grader, da de gerne skulle være klar til fødselsdagsgæsterne kommer kl. 18.30.. mon ikke det går?
    Tilbehør coleslaw, kartofelsalat m/græsk yoghurt og kogte/stegte rosenkål..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa! :)

      Jeg er tilbage efter ferie i Rom, og har først nu, set din kommentar - det lyder lækkert, og jeg håber, det bragte lykke hos fødselsdagsgæsterne :)

      Slet
  22. Kl 22.32 lørdag den 6/4-13: to stege på 2,8 kg pr stk var for meget for 15 gæster:-), der var stort set en 1/2 steg i overskud.. og stor TAK til dig Camilla for gode råd og "skriblerier" her på bloggen..
    Stegene blev perfekte og var med 110 grader klar ca. 1 1/2 før gæsterne kom, men jeg skruede ned til 90 grader og temp blev på de 93 grader uden at de blev tørre. Specielt saucen var de vilde med... :-)
    Rosenkål passer altså også godt til retten, kog dem lidt første og give dem så fem minutter i wokken..
    Nu glæder vi os til resterne i morgen...
    Mange hilsener Jens

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jens

      Tak for din kommentar.. Jeg er glad for, at det blev en succes! Der er også altid for meget når jeg lavet det - jeg ynder faktisk at lave mere end rigeligt, så er der nemlig både til rester dagen efter og til fryseren! :)

      Tak for tippet med rosenkål - det har aldrig rigtig været mig, men jeg har fået øjnene op for dem med årene, så det skal da helt sikkert prøves! :)

      Ha' det dejligt!
      Camilla

      Slet
  23. Hej Camilla.

    Jeg prøvede din opskrift til min allerførste Pulled Pork, og det blev virkelig en succes..
    En steg på 2,2 kilo fik 13 timer i ovnen og resultatet blev helt fantastisk.

    Jeg kunne desværre ikke finde BBQ-ketchup med røgsmag, men et skvæt Jack Daniels Sweet Smoke Glaze var en rigtig god erstatning...

    Superlækkert kød og en fantastisk BBQ-sauce :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med dig!

      Åhh hvor skønt, at det blev en succes! Jeg tænker tit, at noget så simpelt som en nakkefilet, kan komme til at smage så himmelsk :)

      Super idé med Jack D! :)

      Ha' det rart!
      - Camilla

      Slet
  24. Camilla, hvor mange personer er din pulled pork beregnet til? Og også opskriften på coleslaw - hvor mange personer kan den bespise :-) Det lyder lækkert og jeg glæder mig til at prøve det. Vh Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte

      Bumbummelum.. Det er helt med vilje, at jeg ikke har skrevet, hvor mange personer sådan en Pulled pork er beregnet til - det er bare så individuelt, hvor meget man spiser af det. Beregn ca. 200-300 g. pr. mand.

      Hvis kødet skal spises i burgerbolle med coleslaw, vil jeg skyde på, at en portion slaw rækker til 5-6 mand - man spiser altså mindre end man regner med.

      .. Men min anbefaling vil være - lad rigeligt! Både coleslaw, pulledpork og barbecue kan med stor fordel spises i dagene efter :) ..

      Slet
    2. Hej Camilla - tak for info. Jeg lavede rigeligt :-) Og det blev spist med velbehag også de næste dage.
      Har allerede solgt opskriften til min kollega.

      Slet
  25. hej milla, jeg smed en steg(2,5kg)i pose m. marinade igår kl 18, vågnede kl 0530 og har smidt bæstet i ovnen(100 grader)klokken er nu 0930 og der er ved at sprede sig en dejlig duft af marinaden. håber at kunne spise ved 18 tiden, jeg må se om jeg kan bevæge armene senere når to personer har fortærret den. mvh benjamin madglad.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Benjamin madglad (viiild med navnet :P)

      Det lyder lækkert - og jeg kan godt afsløre, at jeg nu selv sidder og får lyst til pulled pork. Håber i får en madoplevelse i særklasse, når den skal fortærres i aften! :)

      Slet
  26. hej igen milla. f*#k det var rigtig nice, vi var to pers. og kunne kun spise to burgere hver, nitten, det mætter jo helt vildt, det er i al fald ikke sidste gang det skal prøves, måske skal jeg prøve en anden opskrift næste gang for at samligne, men du har åbnet mine øjne for langtidsstegning, "tak skal du have min skat!" mvh benjamin madglad(svineglad) jeg ved iike hvordan jeg kan oploade billeder, ville ha vist dig resultatet

    SvarSlet
  27. åhh jo et lille tip: når der er blevet spist det der kunnes, så hæld resten af barbequen ved kødet og bland det godt, giver god xtra smag til dagen efter. mvh. benjamin madglad...................................................................................................bacon ruels.............................

    SvarSlet
  28. Hej. Super opskrift.Den er til + og o for det var Godt, virkelig godt. Fra Allerød

    SvarSlet
  29. Fantastisk opskrift, jeg prøvede den som forsøg for lidt tid siden og har lige kommet 2x2 kg i marinaden igen. Jeg kommer dog også en sjat røget whiskey i marinaden, det gør bestemt ingen skade!

    Det eneste der er lidt synd, er at du ikke lige opfordrer til at lave nogle grove burgerboller - det giver meget mere end de normale fra købmanden. Mine blev lavet med ca 40% hvedemel, 40% grahamsmel, 10% mandelmel og 10% boghvedemel - så man lander da på den (knap så u)sunde side af burgerbollernes univers!

    Mvh Kristian.

    SvarSlet
  30. Hejsa.

    Glæder mig til at prøve din opskrift på fredag.
    Skal der ikke låg på stegen mens den er i ovnen??

    Hilsen Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene :)

      Nej, den kommes bare i et ildfast fad (eller bradepande, hvis man laver flere ad gangen), og så marinade ved - så bliver den ikke tør :)

      Ha' en dejlig aften!
      - Camilla

      Slet
  31. Hej Camilla...

    Denne opskrift lyder så lækker at den bare MÅ prøves...

    Har i skrivende stund 2x2.5 kg steg (både en nakkefilet og en meget fed svinekam) liggende i køleskabet og marinere til i morgen kl. 6.30...
    Men.. den der marinade kan man jo spise alene.. Kors den smager kanon!!!

    Måtte også lige lave de flæskesvær du skriver om... Og de er da helt geniale :D Jeg kogte mine i boullionvand (1x hønseterning og 1x grøntsagsterning) og så fulgte jeg resten af opskriften.. brugte røget middelhavssalt... Absolut IKKE tosset...

    Tak for en god blog :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa :)
      Håber det blev en succes med din pulled pork! :) Og du har ret - marinaden i sig selv kan spises med ske :P

      Det lyder super lækkert med det røgede middelhavssalt! Har også hørt, at chili skulle være virkelig lækkert til de hjemmelavede svær :)

      Det er mig der takker for at du gider følge med :)
      - Camilla

      Slet
  32. Har købt en 3.2 kg stor nakkefillet og sider nu og er bekymret over, om der er nok marinade?. Det er første gang jeg prøver at lave pulled pork og er derfor meget spændt på resultatet.

    Mvh. Nicolai

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nicolai

      Jeg beklager, at jeg først har set din kommentar nu - det er jo formentligt forsent. I stedet vil jeg så blot høre - blev kødet godt, og var der nok marinade til sådan en stor kleppert? :)

      Ha' en dejlig dag!
      - Camilla

      Slet
  33. Hej Camilla.

    Skulle i går handle ingredienser til marinaden og barbecursaucen, men jeg kunne ikke finde american barbecue ketchup med røgsmag eller noget der ligner i hverken Føtex, Superbest eller Kvickly. Har dog lavet marinaden alligevel og erstattet "den røgede ketchup" med alm. tomatketchup og tilsat lidt ekstra røget paprika.
    Men hvor har du købet american barbecue ketchup med røgsmag? Vil gerne handle det ind, så jeg har det til næste gang, der skal laves pulled pork.

    Jeg glæder mig helt vildt til i morgen, hvor jeg skal tidligt op og sætte stegen i ovnen. Det kan kun blive super duper godt med alle de roser med alle de roser, du har fået her på siden.
    Det er allerede startet godt, idet min yngste søn på 9 år kunne spise marinaden som var den suppe...... :O)

    Hilsen fra Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia.

      Det kan altså også godt være svært at finde. Jeg fandt mit i Lidl - men det er vidst ikke en del af deres faste sortiment. Fortvivl ikke over, at du har måtte bruge ketchup og ekstra røget paprika - det bliver mindst lige så godt, og det har jeg selv gjort flere gange :)

      Jeg kan godt forstå, du glæder dig - det smager altså også fortrinligt :) Din søn har gode smagsløg, hvis du spørger mig - jeg kan nemlig også spise den marinade med ske :)

      Jeg håber, det bliver vellykket det hele.

      Ha' en dejlig dag!
      - Camilla

      Slet
  34. Vi er ved at lave en i dag med din opskrift og en steg på 2kg.
    Vi satte vores i kl. 6.45 i morges og her 9 timer efter er den allerede på 89 grader.
    Det passer slet ikke over ens med dine tider. Ved godt du skriver der kan være en lille forskel på kødet osv men synes den er ret stor tids/grader mæssigt i det her tilfælde. ovnen står på 100 grader og er nu sat ned til 80

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med dig :)

      Ærgerligt at jeg først ser dit svar i dag. Jeg ville bestemt ikke have rådet dig til at skrue ned; for det første fordi det temperaturen stiger rigtig langsomt på de sidste par grader. Og for det andet fordi, når man skruer temperaturen ned på 80 grader, så opnår man aldrig en kernetemperatur på 95 grader :)

      Men jeg håber i fik mad til tiden, og at det smagte dejligt :)
      - Camilla

      Slet
  35. Jeg bruger nok dit råd nr 10. har smagt på marinaden og kan squ ikke vente til imorgen ... Det er vel som når små engle danser på din tunge .

    SvarSlet
  36. Tak for en god opskrift og gennemgang af samme. Det smagte rigtig godt, selv den ene af mine børn som er utrolig kræsen, spiste det med stort velbehag. :-)

    SvarSlet
  37. Det ser simpelthen SÅ lækkert ud, at det skal jeg helt klart prøve, når jeg lige finder en god anledning til det.
    Jeg er i øvrigt ret vild med din udskrivningsmodel. Smart at man kan fravælge billederne (selvom de er gode og vækker mundvandet til live), så man sparer på resourcerne og regnskovene og alt det der :)

    SvarSlet
  38. CAMILLA..!!! Hvis ikke allerede jeg havde en PP i ovnen, så skal jeg dæleme love for at du kunne bringe lysten frem.
    Her sidder jeg i panik over min steg er gået i stå på 77 grader, og googler på livet løs for at se hvad pokker jeg skal gøre. Jeg falder desværre først nu over din blog og lækre opskrift, lidt for sent når maden skal bruges om 4-5 timer, men TAK for inspirationen og tidslinjen. Den fik mig ned på jorden igen, da mine stege jo følger din tidslinje til perfektion!
    Jeg kan sige dig så meget, at næste gang, så bliver din opskrift brugt. Hvis I gerne vil have saftigt kød, så kan jeg anbefale at du lægger din steg i salt lage (2L vand, 130g salt og 2 laurbærblade) i 6-8 timer inden marinaden..

    Endnu en gang tak, jeg tillader mig at udskrive din opskrift - med det samme :D

    De bedste hilsner Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Rettelse, saftigt kød fik I selvfølgelig, men du henviste til våd/tør marinade mere saft osv. Man kan med fordel få MERE saftigt kød med saltlagen.. Det var sådan jeg ville have sagt det.. :)

      Slet
  39. beholder du bare stege termometeret i under hele bagningen ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej søren :)

      De første par timer har jeg ikke stegetermometeret i, men når jeg måler en temperatur lidt under de 76 grader lader jeg det sidde til stegen er færdig :) Det er nemlig først spændende at følge temperaturen, når den er omkring de 76 grader - hvor fedtet og bindevævet smelter sammen :)

      Ha' en dejlig dag!
      - Camilla

      Slet
  40. Hej Camilla

    Skal prøve din opskrift af på lørdag til mandens fødselsdag, har 1 stk. på 2 kg og 2 på 1 kg, som jeg satser på at lave i samme ovn. Nu har det så slået mig, at jeg skal bage kager samme formiddag, så tænker jeg vil lave grisen om natten fra fredag aften.

    Men hvordan gør jeg så bedst, så den ikke bliver tør efter jeg har taget dem ud?

    På forhånd tak for hurtigt svar:-)

    Bedste hilsner
    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone :)

      Jeg kan se, at jeg ikke fik svaret dig inden du skulle bruge min hjælp - det beklager jeg :) Til gengæld vil jeg gerne ønske manden tillykke med fødselsdagen, og jeg håber at det blev en succes med Pulled pork :)

      Jeg vil nu alligevel gerne give dig et svar, måske du kan bruge det til en anden gang :) Du kan sagtens sætte grisen i ovnen allerede om aftenen, og så tage den ud, når den er færdig. Jeg plejer at trække den fra hinanden når den er færdig, og så komme det i et fad. Når den så skal opvarmes hælder jeg lidt æblejuice ved (det supplerer gris rigtig godt), og lidt af den hjemmelavede marinade - så bliver det bestemt ikke tørt, men bare RIGTIG lækkert :)

      I må have en fortsat rigtig god fødselsdag!
      - Camilla

      Slet
  41. Er din rub sød eller stærk ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sissel,

      Marinaden er sød og smager rigtig dejligt. Foretrækker man den stærk tilsætter man ekstra frisk/tørret chili :)

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  42. Har netop smidt grisen i den lækreste marinade - 3. gang den bliver lavet sådan hos os - og det er et HIT!

    SvarSlet
  43. det er nok... 5.. 6 eller måske 7 gang jeg nu laver denne skønne ret! - og det er kun på et år! Første gang var for min bror og svigerinde, vi tog den nemme og købte færdiglavet coleslaw - men det var nu ikke et hit!
    Alle de resterende gange har jeg brugte råkost - og det er simpelthen så lækkert! Det friske imod det gennemkogte, det kolde mod det varme. PRØV DET!

    SvarSlet
  44. simpelthen den bedste opskrift på pulledpork ever - har brugt den flere gange og delt den til guder og hver mand - TAK

    SvarSlet
  45. Kl. 5.15 i morges blev nakkefileten sat i ovnen og allerede nu spreder der sig en dejlig duft i hele huset. Glæder mig så meget til at smage, har ikke før lavet pulled pork med marinade, kun med en tør rub :-)
    Jeg har dog lavet lidt om på opskriften til marinaden. Chili kan jeg ikke tåle, i stedet for bruger jeg sennepspulver for at give marinaden lidt "spark".
    Go dag og god weekend.
    Gitte.

    SvarSlet
  46. Hej.

    Jeg er i færd med stege PP, men da der er 3 stks., og de ikke kan ligge på en kogeplade, har jeg således to kogeplader i gang. Vil det være ok at bruge varmluft her?

    SvarSlet
  47. Alm ovn eller varmluft ?😊

    SvarSlet
  48. Incredibly good, the best pulled pork I ever had and I make it
    Over and over again, have even made it for guests, glad I mad a double of what I should have as nothing were left over for the next day 🤩

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..