torsdag den 13. december 2012

Mini-flødeboller

I dag har manden en kammerat på besøg - og hvis der er noget de to elsker, så er det skisme flødeboller. De har også været nede i den lokale for at købe flødeboller, men var der nogen? Nej! Det er altså totalt krise. De kunne jo bare købe flødeboller i et andet supermarked, ville nogen måske mene, men... Der er  altså tale om nogle lidt speciale nogen, som ikke lige købes hvor som helst. Meget nedslået måtte de jo komme hjem og berette, at der ikke var nogen flødeboller - og jeg kunne godt aflæse skuffelsen i deres ansigter (jeg overdriver lidt her) og tilbød selvfølgelig at lave hjemmelavede flødeboller til dem :) .. Meget glade og fornøjede sidder de nu og spiller fifa - og jeg sidder på min lille skammel i køkkenet, hvor jeg er forvist til :P .. (Jeg overdriver også lidt her for dramatikkens skyld)..




Ingredienser (ca. 30 stk.):Skum:
300 g sukker
1 dl vand
3 tsk vanilie sukker
150 g past. æggehvider

bunde:
30 mini vafler (man kan bruge marcipan, som bages let i ovnen)

Overtræk:
200 g. mørk chokolade
Evt. Kokosmel
Evt. Krymmel

Fremgangsmåde:
  1. Sukker, vanilie sukker og vand kommes i en gryde og koges i ca 2-5 minutter. Tip: sukkermassen er klar, når den er let gylden i kanterne.
  2. Æggehvider piskes let.
  3. Når sukkermassen er klar hældes den langsomt i æggehviderne, og der piskes videre på mellem hastighed i ca 15 min til guffen er fast og danner fine toppe, når piskeriset tages op.
  4. Guffet sprøjtes på vaffel-bundene og flødebollerne bages i 3-5 min alt efter størrelse, så de får en fast overflade. Pas på ikke at bage dem for meget, de skal ikke blive gyldne.
  5. Når flødebollerne er afkølet skal de overtrækkes med chokolade. Jeg tog en flødebolle på en bagespatel og hældte chokoladen udover. Da den var dryppet lidt af kom den over på et stykke bagepapir og drysset med krymmel. Man kan også pensle chokoladen på, så bruger man også lidt mindre chokolade. Flødebollerne kan holde sig i ca 5 dage i køleskabet.


Sukkermassen koger.
Æggehvider piskes let. 

Den færdige guf.

Guffet er sprøjet på bundene.
Flødebollerne er overtrukket med chokolade :)
Ha' en dejlig aften!
- Camilla

1 kommentar:

  1. These look delicious! They must taste awesome! Great recipe!

    I just discovered your blog and browsed through some of your recipes, they all look scrumptious!

    Even if I have to use the translator I really enjoy reading your posts :)

    I'm a new follower!

    Michela

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..