fredag den 19. oktober 2012

Flødebolle-drøm

Jeg ligger stadig syg herhjemme med influenza og feber.. Øvvvv. Manden har været så god ved mig den sidste uges tid - mere end han altså plejer, og derfor synes jeg, at også han kunne trænge til lidt forkælelse.

Han elsker god mad - næsten lige så meget som han elsker flødeboller og Marabou chokolade! :P .. Lad mig sige det sådan her: Han fortjente at blive forkælet med intet mindre end begge af sine yndlingsting(!) forenet i én herlighed.......Flødebolledrømmen.

Desserten smagte jeg første gang for lææænge siden. Der blev den serveret med jordbær i stedet for hindbær, men dem kunne jeg simpelthen ikke opdrive. Opskriften skulle efter sigende være en af dem dér, der er gået i arv og stammer vidst fra Færøerne (hæng mig ikke op på det) - Nu får i den i hvert fald af mig.



Ingredienser:
Makroner
12 flødeboller
2,5 dl piskefløde
250 g cremefraiche (38 %)
Vaniljesukker
1 bk. Friske hindbær (jordbær er måske endnu bedre - og min fortrukne)
1/2 plade Marabou mælkechokolade

Fremgangsmåde:
  1. Knus makronerne og fordel dem i et fad. Mængden afhænger lidt af ens egen smag - jeg vil sige et pænt lag ;)
  2. Tryk flødebollerne flade oven på makronerne med bunden op.
  3. Pisk fløden til skum og rør den sammen med cremefraichen. Smag til med vaniljesukker.
  4. Hæld massen over flødebollerne.
  5. Pynt desserten med de friske hindbær og smeltet Marabou.
  6. Desserten kan stå på køl i op til 2 timer inden servering.
Makronerne er smuldret.
Flødebollerne er knust. 
Flødeskum/cremfraishe massen er fordelt henover.
Pyntet med bær.
Dekoreret med smeltet chokolade.
Den færdige dessert. 
Den færdige dessert. 
Bon appetit :)

Ha' en dejlig aften.
Camilla

5 kommentarer:

  1. enkelt og lækkert.det må prøves...:-)

    SvarSlet
  2. Må den kun stå 2 timer efter den er lavet? Kan den ikke stå til dagen efter?

    SvarSlet
  3. Hej Camilla, Hvor stort er fadet du har brugt og er der nok til 7 personer i den portion. :D

    SvarSlet
  4. Hvor mange personer er der til??

    SvarSlet
  5. Den gjorde godt nok lykke til den årlige skattejagt - manden min tog 3 gange.
    Jeg pyntede i stedet med brombær, revet mørk chokolade og hakkede hasselnødder.
    Vi spiste af den igen senere på aftenen - havde stået i køleskab 5-6 ekstra - intet problem - den smagte stadig forrygende

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..