mandag den 22. december 2014

Finskbrød ♡

Hvis der er en julesmåkage, som jeg virkelig virkelig godt kan lide, så er det finskbrød. Den er sprød og den er sød og så er det virkelig en nem småkage at bage. Ikke fordi alting skal være nemt, men i juletiden er der meget at nå, og så er det altså rart, hvis småkagerne kan laves i en håndvending - som her den 22. december :P

Jeg har sådan en gammel bog, hvor min mor og jeg igennem tiden har skrevet en masse opskrifter i, og der står blandt andet opskriften på disse lækre finskbrød. Hvor opskriften stammer fra i tidernes morgen aner jeg ikke, men den er i hvert fald gammel, og det er som regel en god ting, hvis i spørger mig :)

Finskbrød
Finskbrød (50-60 stk.)
375 g. hvedemel
250 g. koldt smør
1 æggeblomme
100 g. sukker

Pensling og pynt
Æggehvide til pensling
Perlesukker til drys

Fremgangsmåde:
  1. Kom melet i en skål og smuldr det kolde smør deri. 
  2. Æggeblommen og sukkeret røres sammen og blandes i skålen. 
  3. Dejen æltes sammen og rulles til pølser i fingertykke størrelser. Tryk pølserne lidt flade med to fingre så de er ca. 4 mm i tykkelsen.
  4. Skær pølserne i små stykker af ca. 2,5 cm. - størrelsen har ikke så meget at sige, så længe de er ensformige alle sammen; ellers bager de ujævnt.
  5. Kom finskbrødene på en bagepapirsklædt bageplade og stil dem koldt mens ovnen varmer op til 200 grader.
  6. Pensl finskbrødene med æggehvide og drys godt med sukker.
  7. Bages på midterste rille i ca. 12-15 min. 
  8. Opbevares i lufttæt beholder.





Glædelig jul ♡
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..