onsdag den 5. august 2015

Tarteletter m. kylling, gulerødder, friske asparges og lilla blomkål

Jeg vil slet ikke begynde at fortælle, hvor meget jeg elsker tarteletter (igen), det har jeg nemlig allerede fortalt indtil flere gange; se bare her og her.

Så uden yderligere forklaring vil jeg bare fortælle, at vi fik tarteletter til aftensmad - det fik jeg sådan lyst til i går aftes, da jeg så "Go' Appetit" på TV2 med Claus Holm og Christian Bitz - jeg er ikke fan af nogle af dem, og slet ikke af programmet, men da jeg så at de skulle lave 'sunde' tarteletter, måtte jeg alligevel se med med et halvt øje. Du gode gud - lad mig blot sige så meget, at da jeg så deres halvbrændte tarteletter UDEN sovs, der stod det klart, at vi i aften måtte have den ægte vare.... MED sovs!


Ingredienser (2 pers.):
Tarteletfyld:
400 g. kyllingefilet
2 grøntsagsbouillonterninger
1 liter vand
1 bt. grønne friske asparges
3-4 gulerødder
100 g. lilla blomkål (eller alm.)
1 løg

Sovs:
25 g. smør
3 spsk. hvedemel
2 dl. bouillon (plus/minus efter ønsket tykkelse på sovsen)
2 dl. piskefløde
Salt og peber

Tarteletter:
10 luksus tarteletter

Fremgangsmåde:
  1. Tarteletfyld: Vandet kommes i en gryde med bouillonterningerne og bringes i kog.
  2. Løget pilles og skæres i kvarte og kommes i gryden. 
  3. De træde bundstykker knækkes af de friske asparges og smides i gryden med bouillon. Resten af aspargesen skæres i mundrette bidder og gemmes til senere. 
  4. Kyllingen renses og koges mør i bouillonen i ca. 15 minutter.
  5. Skræl gulerødderne og skær dem i små tern. Skyld blomkålen og del den i små buketter. Kog gulerodsternene, aspargessnitterne, og blomkålsbuketterne med i bouillonen de sidste 3-5 minutter af kogetiden.
  6. Når kyllingen er kogt skæres den i mundrette bidder og stilles til side. 
  7. Fjern asparges-enderne og løg fra bouillonen og kassér dem. Si grøntsagerne til tarteletfyldet fra og stil til side. Gem væsken til sovs.
  8. Sovs: Smelt smørret i en gryde. Når smøret bruser tilsættes melet - lad det stege et par minutter. 
  9. Tilsæt den varme kyllingefond lidt af gangen. Pisk grundigt for at undgå klumper. 
  10. Når bouillonen er tilsat kommes fløden ved. Lad sovsen simre nogle minutter.
  11. Tilsæt kyllingekød, asparges og gulerødder lad det varme godt igennem - smag til om sovsen mangler salt og peber. 
  12. Tarteletter: Lun tarteletterne i ovnen i 4-7 minutter ved 200 grader. 
  13. Hæld den varme tarteletfyld i tarteletterne og pynt med de små buketter lilla blomkål.
  14. Afslut med lidt friskkværnet peber og server straks
  15. Velbekomme :)






Ha' en dejlig dag.
Camilla

2 kommentarer:

  1. Mums, elsker tarteletter og de her ser bare så indbydende ud! Rigtig lækkert! :-)
    // Sundesager.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Amalie :) Tarteletter er skøøøøøønne!! <3

      Slet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..