fredag den 8. juli 2016

Romkugler

Jeg er gift med en mand, der E.L.S.K.E.R romkugler. Hvis han skal forkæles lidt ekstra, når vi går til bageren søndag morgen, så skal han have en romkugle. Jeg selv er knap så begejstret for de købte romkugler, men hjemmelavede romkugler kan jeg nu også godt lide.


I dag får vi besøg af hans bedste ven, han skal nemlig give os et lift ud efter vores nye bil, som vi skal hente ude på Amager og efterfølgende skal der vidst mandehørmes til den store guldmedalje. Landet ligger sådan, at de begge to er lige vilde med romkugler (og flødeboller), så anledningen til at få lagt sådan en opskrift på bloggen er jo perfekt.


Romkugler laves af kagerester - altså overskud af kage, der kommes i fryseren og tages op ved lejlighed til romkugler, cake pops, træstammer eller andet sjov. Hvis i aldrig har kagerester i overskud (for lets face it, hvem har det?), så kan romkuglerne laves nøjagtigt lige så gode med købt kage - en pakke med fire chokolademuffins og en hindbærroulade smager glimrende. Jeg lover det!

Ingredienser (10 stk.):
600 g. kagerester*
2-3 spsk. hindbærmarmelade
3 spsk. god kakaopulver
3 spsk. rom (eller 2 spsk. essens)

Desuden:
Ca. 100 g. krymmel**

* Alternativt kan en pakke med 4 chokolademuffins og en hindbærroulade gøre tricket lige så godt!

** TIP: Køb krymmel i Tiger, de tager 10 kr. pr. pose á 50 g.

Fremgangsmåde:
  1. Kom alle ingredienserne i en røremaskine (brug enten k-spaden eller dejkrogen).
  2. Rør massen sammen til den er ensartet - smag til om der mangler marmelade/rom/kakao.
  3. Sæt massen på køl i 15-30 minutter, så massen samler sig lidt og er nemmere at trille.
  4. Tril massen til ensartede kugler og rul dem i krymmel.
  5. Opbevares på køl i op til 7 dage (bare rolig, så længe holder de ikke).
  6. Velbekomme.






Ha' en dejlig dag.
Camilla

1 kommentar:

  1. Camilla er min nye kollega - hold da op hvor jeg glæder mig til flere forkælelser, efter at have svælget mig i disse skønne romkugler - tak for oplevelsen Camilla og velkommen til.

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..