fredag den 22. maj 2015

Tarteletter m. asparges, ærter og gulerødder

Enhver der kender mig ved, at jeg elsker tarteletter <3 Og jeg tør slet ikke afsløre, hvor meget jeg kan konsumere, når vi er til tartelet-fest hos mine forældre. Vi har altid fået dem helt traditionelle med høns i asparges, når min far laver dem. Jeg kan ikke lave den version så god som min far, så derfor lader jeg helt vær'. I stedet gør jeg det på min måde med friske asparges og ærter - og i denne version har jeg også tilføjet gulerødder :) SÅ er der fest i min mave.


Ingredienser (10 tarteletter)
Tarteletfyld:
400 g. kyllingefilet
1 liter vand
1 bt. grønne friske asparges
100 g. grønne ærter
100 g. gulerødder
2 grøntsagsbouillonterninger
1 løg

Sovs:
25 g. smør
3 spsk. hvedemel
2 dl. bouillon (plus/minus efter ønsket tykkelse på sovsen)
2 dl. piskefløde
Salt og peber

Tarteletter:
10 luksus tarteletter

Fremgangsmåde:
  1. Tarteletfyld: Vandet kommes i en gryde med bouillonterningerne og bringes i kog.
  2. Løget pilles og skæres i kvarte og kommes i gryden. 
  3. De træde bundstykker knækkes af de friske asparges og smides i gryden med bouillon. Resten af aspargesen skæres i mundrette bidder og gemmes til senere. 
  4. Kyllingen renses og koges mør i bouillonen i ca. 15 minutter.
  5. Skræl gulerødderne og skær dem i små tern. Kog gulerodsternene, ærter og asparges i en kasserolle med vand i Ca. 5 minutter. Si vandet fra grøntsagerne og stil dem til side.
  6. Når kyllingen er kogt skæres den i mundrette bidder og stilles til side. 
  7. Si asparges og løg fra bouillonen og kassér dem. Gem væsken til sovs.
  8. Sovs: Smelt smørret i en gryde. Når smøret bruser tilsættes melet - lad det stege et par minutter. 
  9. Tilsæt den varme kyllingefond lidt af gangen. Pisk grundigt for at undgå klumper. 
  10. Når bouillonen er tilsat kommes fløden ved. Lad sovsen simre nogle minutter.
  11. Tilsæt kyllingekød, asparges og ærter og lad det varme godt igennem - smag til om sovsen mangler salt og peber.
  12. Tarteletter: Lun tarteletterne i ovnen i 4-7 minutter ved 200 grader. 
  13. Hæld den varme tarteletfyld i tarteletterne og top med lidt friskkværnet peber.
  14. Server straks - velbekomme :)




Ha' en dejlig dag.
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..