søndag den 29. november 2015

Julestokke - en sjov lille småkage

Hvis der er noget der er hyggeligt, så må det være det der små rød/hvide julestokker, som altid hænger på juletræerne rundt om i de danske stuer. Jeg synes de er så søde og bedårende - jeg kan bare ikke lide dem. ØV, ik? Det har jeg selvfølgelig gjort noget ved. Jeg har nemlig lavet småkager formet som julestokke :) Hi hi.. Jeg synes de er så søde.

Jeg har farvet den røde del af dejen med pastafarve, og den hvide den af dejen har jeg krydret med kanel. Jeg tænker at vanilje, kardemomme eller appelsinskal også kunne være rigtig lækkert.


Ingredienser (60 stk.):
Rød dej:
250 g. hvedemel
150 g. smør
100 g. sukker
1 æg
0,5-1 tsk. rød pastafarve

Hvid dej:
250 g. hvedemel
0,5-1 tsk. kanel *
150 g. smør
100 g. sukker
1 æg

*

Fremgangsmåde:
  1. Rød dej: Hæld melet i en skål. Smuldr smørret heri og fordel det godt.
  2. Kom sukkeret i skålen sammen med æg og rød pastafarve.
  3. Ælt dejen sammen godt sammen og sæt den på køl i 30-60 minutter.
  4. Hvid dej: Hæld melet og kanel i en skål. Smuldr smørret heri og fordel det godt.
  5. Kom sukkeret i skålen sammen med æg.
  6. Ælt dejen sammen godt sammen og sæt den på køl i 30-60 minutter.
  7. Drys mel på bordet og rul de to forskellige deje til tynde pølser og sno dem sammen. Det skal altså gøres over et par gange ;-).
  8. Form de snoede pølser til julestokke og kom kagerne på en bagepapirsklædt bageplade.
  9. Bag kagerne ved 200 grader varmluft i 6-8 min.
  10. Lad kagerne køle af på en bagerist inden de kommes i en lufttæt beholder.
  11. God jul.







Glædelig jul.
Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..