fredag den 23. december 2016

Brændte mandler

Hvis der er noget jeg forbinder med den søde juletid, så er det i sandhed Brændte mandler :) Man ved, at december nærmer sig, når man på gader og stræder kan dufte de aromatiske nødder. Jeg havde hørt, at det var så umådeligt svært at lave selv, og afholdte mig derfor fra det i flere år; men! Det ér altså ikke så svært, som nogle får det til at lyde. Det kræver blot lidt opmærksomhed og kærlighed, men det giver igen tifoldigt, når nødderne er færdigafkølede og klar til at blive indtaget <3


Jeg rister kort mine mandler i ovnen, således at jeg er sikker på, at alle bliver sprøde og lækre. Derudover laver jeg desuden mine brændte mandler i en wok - det synes jeg simpelthen er nemmest. På den måde er der ikke så mange mandler ad gangen, der rør den varme flade i bunden, når sukkeret skal karamelliseres - og på den måde går det lige tilpas hurtigt.

Opskriften her kan du halvere eller dublere som du vil, forholdet er 1:1 af alle ingredienser (pånær kanel). Som en start vil jeg anbefale af nøjes med at lave 200 g. af gangen, men når du først har lavet mandlerne et par gange, så kan du snildt kaste dig ud større portioner :) Jeg har fx. lige lavet en portion af 500 g. til juleaften og dagene derefter.

Ingredienser (200 g.):
200 g. mandler
2 dl. sukker
2 dl. vand
1 tsk. kanel

Fremgangsmåde:
  1. Tænd ovnen på 200 grader. Hæld mandlerne på en bageplade og rist dem i ovnen i 5 minutter.
  2. Kom alle ingredienserne i en wok og skru kogeblusset op på fuld styrke. Lad sukker og vand koge sammen til en tyk sirup. Rør jævnligt i massen.
  3. Nu er der tre stadier mandlerne går igennem: 
    1. Først bruser sukkerlagen meget op, 
    2. derefter tykner det, og
    3. når alt vandet er kogt væk bliver massen helt tør - og det ser en smule sandet ud (ja, det er vidst den bedste sammenligning jeg kan komme med). 
  4. Nu skrues ned for varmen, og mandlerne vendes konstant rundt indtil det "tørre" sukker karamelliseres rundt om mandlerne, og bliver blanke men ru.
  5. Når mandlerne er karamelliseret hældes mandlerne ud til afkøling på et stykke bagepapir.
  6. Opbevar de brændte mandler i tætsluttende glas. 









Glædelig jul!
Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..