lørdag den 3. december 2016

Crinkle cookies - krakelerede småkager

Crinkle Cookies er en meget populær julekage derovre i det store udland :) De kan varieres i mange forskellige farver og smagsnuancer, men den helt traditionelle er den mørke udgave som her. Kagen er en blanding mellem en brownie og en cookie - og er på den måde både blød og sej i midten med en sprød skorpe, og så er den rig og fyldig i smagen, præcis som en brownie.


Jeg har lavet mine lidt store og så bliver der 25 stk., men jeg vil egentligt forslå, at du laver dem i halv størrelse; ca. 1,5-2 cm. i diameter, da de er utrolig rige i smagen.


Jeg lavede dem endvidere sent fredag aften, da manden var til julefrokost - og de første par billeder af fremgangsmåden ligner mildest talt, at jeg har taget dem småberuset :P Men, jeg er jo ved at bage en lille pige i babyhulen, så den slags gør jeg mig ikke i - jeg tilskriver de skæve og slørede billeder trætheden :P

Ingredienser (ca. 50 stk.) 
2 dl usødet kakaopulver
3,5 dl sukker
1 dl olie
4 æg
2 tsk. vaniljeekstrakt
5 dl hvedemel
2 tsk. bagepulver
0,5 tsk. salt

Desuden:
1-2 dl. flormelis til at rulle kuglerne i.

Fremgangsmåde:
  1. I en røremaskine (eller alm. skål og el-mikser) blandes kakaopulver, sukker og olie til en blank og grynet masse.
  2. Tilsæt æg et ad gangen og rør godt imellem hvert æg. 
  3. Tilsæt vaniljeekstrakt og rør massen godt igennem.
  4. I en skål blandes mel, bagepulver og salt. Vend det i kakaomassen og rør til dejen har samlet sig. Lad endelig vær med at røre for meget - det skal bare lige samle sig.
  5. Tril dejen til kugler med ca. 1,5-2 cm. i diameter - hvis dejen er for blød og fedtet, så stil den på køl i 30 minutter til 1 time, så går det lidt lettere. 
  6. Rul kuglerne i flormelis og sæt dem på en bagepapirsklædt bageplade.
  7. Bag kagerne i ovnen ved 180 grader alm. varme i 10-12 minutter. 
  8. Lad småkagerne køle af 1-2 minutter på bagepladen før de overføres til en rist. 
  9. Småkagene skal være helt afkølet før de kommes i lufttætte beholdere.
  10. Velbekomme.









Ha' en dejlig dag.
Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..