fredag den 27. juli 2012

Kyllingesalat med parmesan og rugbrødscroutoner

Endnu en dag i sommerens tegn er gået. Jeg har slappet af til den helt store guldmedalje i dag - ja faktisk har jeg ikke rigtig lavet andet end at sidde på altanen og nyde solen! :) .. Jeg har efter hånden fået en rigtig lækker kulør - og det er jo i sig selv rigtig dejligt! :) ..

Jeg holder jo, som i nok ved, rigtig meget af salater om sommeren og i aften stod menuen derfor på en omgang salat med kylling, parmesan ost og rugbrødscroutoner. Det smagte rigtig lækkert :) - En lille reminder til mig selv; Næste gang skal jeg vente med at komme croutonerne i til lige før servering, så holder de sprødheden :) ..



Ingredienser (2 personer):
300-400 g. kylling
1 romaine salathoved
1/2 agurk
1/4 vandmelon
1 rødløg
Syltede hvidløg i chili
Parmesanost
5-6 skiver rugbrød

Fremgangsmåde:

  1. Skær skorperne af rugbrødet og skær det derefter i passende tern af ca. 1x1 cm. 
  2. Opvarm en pande og steg rugbrødet sprød i ca. 10 minutter - kryder med salt og stil croutonerne til side.
  3. Salaten skylles og skæres ud, agurken skæres i passende tern, vandmelonen skæres i mundrette stykker eller laves til kugler med et parisiennejern, løget snittes fint og parmesanosten skæres i tynde skiver (enten med kniv eller på et rivejern). 
  4. Ingredienserne til salaten blandes og de syltede hvidløg tilsættes efter behov.
  5. Kyllingen renses og skæres i mundrette stykker, hvorefter den steges på panden til den er helt gennemstegt (afhænger af størrelsen på stykkerne) .. Den færdigstegte kylling kommes i salaten og rugbrødscroutonerne tilsættes.
  6. Serveres med det samme - evt. med lidt dressing efter eget valg.
Rugbrødscroutonerne steges sprøde
Salaten er skåret ud og rødløget er snittet fint.
Melonen er lavet til kugler og hvidløget er tilsat (Jeg har også tilsat croutonerne nu - vent med det til den skal serveres, ellers mister de noget af sprødheden) 
Den færdige salat! 

Ha' en dejlig aften!
- Camilla

2 kommentarer:

  1. Hvor er det en god ide at bluge rugbrød til croutons, det har jeg ikke prøvet før. Det her er min ynglings sommersalat sandwich: http://www.madopskrifter.info/sandwich-med-lun-ristet-kylling-mango-og-frisk-basilikum/ rigtig lækker ;-)

    SvarSlet
  2. Hej. Vi er et par piger der skulle vælge en salat til hjemkundskab på nettet, og så fandt vi over denne artikel. Salaten smagte rigtig godt, og mange tak for hjælpen :)

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..