onsdag den 26. september 2012

Cremet kartoffelporresuppe

Kæresten er syg i øjeblikket og skal løbe Marathon her i weekenden, så jeg gør simpelthen alt, hvad der står i min magt for at få ham hurtigt rask. I aften er taktikken, at få noget varmt suppe i ham - kartoffelporresuppe. Traditionelt spiser vi jo altid kartoffel-sellerisuppe herhjemme hos os, men jeg havde altså en rest porre liggende i køleskabet - så hvorfor ikke få den brugt?

Marathonet han skal løbe foregår i Berlin, og det er jo en vidunderlig undskyldning for lige at tage en weekendtur! Jeg glæder mig simpelthen så meget. Jeg har været vidt omkring skulle jeg mene, men jeg har faktisk aldrig været i Berlin - så dét glæder jeg mig til! :) Hvad jeg glæder mig lidt mindre til er, at jeg skal begærde mig rundt på egen hånd i Berlin om søndagen, når løbet foregår. Jeg skal jo rundt at heppe på min kære mand og hans kammerat på den 42 km lange rute, men jeg har aldrig ligefremt været en stifinder - så mon ikke, at det nok skal blive en finurlig oplevelse i sig selv! :P .. Ja jeg tvivler i hvert fald ikke!


Ingredienser (4 pers.):
Koldpresset rapsolie
400 g porre
400 g kartofler
2 store fed hvidløg
½ l hønsebouillon/fond
2-3 dl mælk
1 cream fraise (eller græsk yoghurt)
1 pk. bacon i tern
1 bt. purløg
Salt & friskkværnet peber

Fremgangsmåde:
  1. Kartoflerne skrælles og skæres i små tern. Porren skylles og skæres i skiver.
  2. Opvarm lidt olie i en stor gryde og tilsæt porre og kartofler.
  3. Svits grøntsagerne og krydr med salt og peber. Lad blandingen simre under låg ved svag varme i cirka 10 minutter. 
  4. Herefter tilsættes hvidløg (knuses med den flade side af en kniv eller presses) og bouillonen. 
  5. Bring suppen i kog og lad den simre i cirka 5-10 minutter indtil grøntsagerne er møre. 
  6. Når grøntsagerne er kogt møre, blendes suppen og derefter tilsættes mælk og creme fraiche. 
  7. Serveres med sprødstegt bacon og purløg.
Grøntsagerne er klar til at blive svitset.
Grøntsagerne i gang med at svitse.
Suppen har kogt, er blevet blendet og nu tilsættes mælk og creme fraiche og suppe varmes godt op inden den serveres.
Aftenens (dybe)tallerken! ;) Bon Appetit!


Ha' en dejlig aften!
- Camilla



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..