onsdag den 21. januar 2015

Sprøde ristede kartofler

Jeg er ikke stor fan af almindelige kogte kartofler - jo jo bevares, sådan en nyopgravet kartoffel er da lækker, men det er så også de eneste. Der skal virkelig noget særligt til før jeg nyder en kartoffel - som f.eks. når den udhules og fyldes med kartoffelmos, bacon og purløg... eller som her, når de er ristede til guddommelighed.. Guddommelighed siger jeg jer. De er sprøde udenpå, men lækre bløde indeni - tilberedt til perfektion, hvis i spørger mig :)

Opskriften indeholder ikke mængder og det er simpelthen fordi, det er meget forskelligt, hvor mange kartofler folk spiser - også i forhold til, hvad de skal udgøre tilbehør til. Når det så er sagt, så lav endeligt rigeligt, de er virkelig "To die for" :) Vi fik dem i aften til en gammeldags oksesteg, og der lavede jeg 8 små-mellemstore kartofler, og jeg ville da lyve, hvis jeg sagde, at jeg ikke godt kunne have spist en kartoffel eller to mere ;)

Sprøde ristede kartofler :)
Ingredienser:
Kartofler
Olie
Salt og peber
Timian

Fremgangsmåde:
  1. Kartoflerne skrælles og koges i 10 minutter. Hæld vandet fra og rids deres overflade lidt med en gaffel; på den måde suger de lidt af olien og bliver ekstra sprøde og crispy.
  2. Kom kartoflerne i et ovnfast fad og dryp gavmildt med olivenolie, salt og peber samt timian.
  3. Rist kartoflerne i ovnen ved 200 grader i 30 minutter. 
  4. Tag kartoflerne ud og mas dem lidt flade med bagsiden af en ske, dryp med olie, hvis det er nødvendigt. Rist dem yderligere 20-25 minutter i ovnen til de er gyldne, lækre og sprøde :)
  5. Server til... alting :)








Ha' en dejlig dag!
- Camilla

3 kommentarer:

  1. Konge kartofler. Lavede til to dage men de var væk på en!

    /Frank

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frank :)

      Hvor er jeg glad for, at du kan lide kartoflerne! :D

      /Camilla

      Slet
  2. Uha hvor ser de gode ud, ved du om de også er gode efter en tur i mikroovnen eller ville du varme dem op i alm. ovn?
    Vh
    Joan

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..