torsdag den 30. august 2012

Italiensk pennegratin med bechamelsauce

Her til aften fik jeg min store debut inden for bechamelsauce. Jeg har aldrig smagt det, og jeg har bestemt aldrig prøvet at lave det. Oprindeligt er jeg slet ikke til lasagne, lasagnette og alt, hvad der minder om sådan noget, men den her opskrift den måtte jeg altså afprøve :) Den er fra Spis Bedre [05/12] og er oprindeligt med porre. Det havde jeg desværre ikke, så min version blev i stedet med forårsløg.

Jeg er som sagt ikke til sådanne retter - de gør bare ikke noget for mig synes jeg. Aftenens ret smagte rigtig dejligt - og bechamelsaucen var slet ikke som jeg forventede, hvilket kun er positivt. Jeg havde forventet en meget kvalm ostesmag, men den var altså dejlig luftig og lækker. Og så kommer mit store personlige men.

...Men! Jeg synes bare ikke det er så specielt. Jeg synes ikke lasagne, lasagnette, pennegratin etc. har så meget at byde på. Jeg vil langt hellere have en omgang spaghetti bolognese, hvor jeg synes smagen har langt mere dybte - måske er jeg bare åndssvag på det her punkt (det er bestemt ikke første gang). Heldigvis har kæresten det ligesådan - han kalder det for 'teenage-mad' :P Når det så er sagt, så vil jeg 1.000.000 gange hellere have den her ret end lasagne eller lasagnette - der er slet ingen tvivl om, at det her er bedre end konkurrenterne.

Nå, jeg håber ikke at mit lille personlige 'men' har afskrækket jer fra at prøve retten - i kan roligt kaste jer ud i det.



Ingredienser: (4. pers.):
400 g. hakket oksekød
400 g. penne eller maccheroni
4 forårsløg (mellemstørrelse)
1 dåse hakket tomat m. basilikum
1 tsk. sukker
Salt&Peber

Bechamelsauce:
4 dl. mælk
3 spsk hvedemel
1 dl. revet parmesanost (50 g.)
Salt

Fremgangsmåde:
  1. Kog pastaen efter anvisningen på pakken. Hæld vandet fra. Sæt ovnen på 225 grader.
  2. Kom pastaen i et ovnfast fad. Brun det hakkede oksekød og krydr med salt og peber.
  3. Skyl forårsløgene og snit dem fint. Bland det hakkede oksekød med forårsløg, tomat og sukker. Fordel kødsauce over pastaen.
  4. Bechamelsauce  Pisk mælk, mel og salt sammen i en gryde. Kog saucen til den jævner, ca. 3 min. Rør ca. 2 spsk revet parmesanost i.
  5. Hæld saucen over pastaen, og drys den resterende ost over. Gratiner midt i ovnen i ca. 25 min.
  6. Velbekomme!
Forårsløgene er hakket.
Kødet er brunet og de hakkede tomater, forårsløg og sukker er tilsat.
Parmesanosten er revet - må jeg anbefale at bruge den grønne udgave og rive den selv. Det er altså LANGT bedre end dem der er revet i forevejen.
Mælk, salt og mel er rørt sammen i en gryde til bechamelsauce og skal nu blot  koges op
Osten tilsættes og smeltes til en lækker bechamelsauce.
Pastaen er kogt og kommet i et ildfast fad og kødet er kommet ovet.
Bechamelsaucen hældes over og.......
.....resten af osten rives over. Gratinneres i oven i 25 minutter.
Klar til servering. Velbekomme!
Ha' en dejlig aften!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..