onsdag den 30. januar 2013

Herregårdskotelet m. rødder og rosenkål

Nåå.. Det er vidst ved at være nogle dage siden min sidste update :) Jeg lever endnu. Men jeg har ferie. Sådan rigtig 'jeg-slapper-af-og-ser-tv-hele-dagen-i-søndagshabitten-ferie' :) Jeg forsøger at lade mit biologiske-batteri 110 % op til semesterstart d. 5. februar - og det skrider fremad :)

Selvom jeg holder ferie får vi altså stadig aftensmad (ellers en rimelig effektiv kur, hvis man helt undlod det) - der er bare ikke så meget nyt i det, og rent faktisk har jeg lavet mange af de ting, der i forevejen ligger opskrifter af herinde :) Jeg kunne selvfølgelig godt poste opskrifterne igen, med nye billeder - for jeg er jo så stinkende elendig til at følge en opskrift, at jeg ikke engang følger mine egne til punkt og prikke - men det har jeg altså ikke valgt at gøre i denne omgang :) Måske jeg skulle gøre det.. Hm.. Jeg tænker :)

I aften har vi så fået noget nyt.. Herregårdskoteletter med stegte rosenkål, gulerødder, persillerødder, løg og en lækker sauce af stegeskyen :) .. Rosenkål havde jeg faktisk aldrig smagt før - så det var en 'first' for mit vedkommende. Faktisk er jeg lidt stolt af, bare at kaste mig ud i rosenkål. Jeg var et meget meget...meget kræsent barn skal jeg fortælle, og tager jeg ikke meget fejl, sidder mine forældre (hvis de læser med) og er lidt stolte af, hvor god jeg er blevet til at springe ud i tingene :) Så mor og far - skulle i undre jer, så har jeg været ude i gangen og kalde på den 'ikke-kræsne'- Camilla :P (intern spøg - når jeg var sur som barn kunne jeg godt have lidt svært ved at finde ud af, hvordan man gik fra sur til glad igen; så blev jeg sendt ud i gangen for at kalde på den glade-Camilla. Så stod jeg der og råbte: "Glaaade Camilla, hvor eeeer du?" og så gik jeg smilende ind til mine forældre og sagde, at nu var det altså den glade Camilla, der var her igen... Faktisk i dag kan jeg gå fra hamrende-vred til smadder-glad på omring 5 sekunder, så det har i sandhed virket, mine forældres trick)

..Nå, problemer med at snakke har jeg aldrig haft - heller ikke som barn. Tilbage til opskriften, jeg fik ikke taget billeder af grøntsags-processen, men de skal i virkeligheden også bare steges møre.. Taaadaa:



Ingredienser (2 pers.):
2 koteletter m. Skaft (20kr rema)
2 Løg
2 persillerødder
3 gulerødder
1 pose rosenkål
1 dl. creme fraiche 38%
1 spsk fond
Timian
2 fed hvidløg
Salt og Peber

Fremgangsmåde:
  1. Skræl gulerødder og persillerødderne skær dem i passende stykker.
  2. Løgene pilles og deles i fire stykker hver. De yderste blade fjernes på rosenkålene, stokken skæres væk og kålene deles på midten.
  3. Koteletterne brunes godt af på begge sider i lidt olie med hvidløg og timian. De brunede koteletter placeres i et ovnfast fad med lidt olie - steges i ovnen ved 180 grader i 15-20 minutter.
  4. Imens varmes lidt olie på en pande. Rosenkålene steges med skæresiden nedad til de bliver let brunede. Resten af grøntsagerne tilsættes og sautere mens kødet bliver færdigt.
  5. Koteletterne tages ud af ovnen og stegeskyen kommes i en gryde sammen med creme fraiche og kalvefond - det hele røres godt sammen og varmes godt. Tilsæt evt. kulør, hvis du sværger til brun sauce :)
  6. Kom grøntsagerne på en tallerken, anret koteletten ovenpå sammen med lidt sauce.
  7. serveres straks - velbekomme :)
Koteletterne brunes af.
Rosenkålene steges.
De stegte rosenkål.
Klar til servering. 

Ha' en dejlig aften!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..