mandag den 9. september 2013

Squash-suppe m. basilikum

Min mormor har en skøn kolonihave i sydhavnen - hun har haft den så længe jeg kan huske, og systemet i haven var i gamle dage det, at min morfar stod for grøntsagerne, og mormor passede blomsterne. Nu er min mormor kun sig selv, og hun kan ikke spise alle de grøntsager, som den lille kolonihave leverer - og derfor er mine forældre og jeg så heldig at få nogle af lækkerierne :)

I år har hun for første gang plantet squash - med stor succes skal jeg lige love for. Vi har simpelthen spist så mange squash at det har stået ud af ørerne. Og jeg må indrømme at jeg har været ved at være lidt træt af dem...Indtil jeg fik ideen til at lave en squash-suppe. Ja, du læste rigtigt - squashsuppe.

En virkelig lækker suppe, hvis jeg skal være ærlig - og faktisk smager den meget hen af kartoffelsuppe (hvordan det er muligt må du virkelig ikke spørge mig om), og det er jo dejligt at have sådan et alternativ, når man nu ikke spiser kartofler :) ..

Squash-suppe - smagen er meget lig kartoffelsuppe som vi kender den ♡
Ingredienser (6-8 personer)
2 kg. squash
2 store løg
4 fed hvidløg
2 spsk hakket basilikum
8 dl. grøntsagsbouillon
5 dl. piskefløde 38% (kan udskiftes med kokosmælk - kig hos My Paleo Pantry)
Salt og peber

Fremgangsmåde:
  1. Hak løg og hvidløg fint. Varm olivenolie i en gryde og sautér et par minutter til løgene er klare.
  2. Skær squash i grove tern og kom dem i gryden, krydr med salt og peber og sauter videre under omrøring i ca. 5 minutter.
  3. Tilsæt den hakkede basilikum, hæld bouillon over og lad det hele simre 20-30 minutter - eller til squashene er helt møre. 
  4. Blend suppen med fløde og smag til.
  5. Velbekomme!
Løg og hvidløg klares.
Squashen tilsættes.
Hakket basilikum kommes ved.
Krydres med salt og peber.
Boullionen tilsættes og det hele simre i 20-30 minutter.
Suppen er blendet med fløde og klar til servering!

Ha' en dejlig aften!
- Camilla

3 kommentarer:

  1. Hvor ser det godt ud, elsker squash i suppe (: Det er skønt, der endelig er suppesæson igen!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne :)

      Jeg havde faktisk aldrig smagt squash i suppe, men du har ret - det smager jo skønt! :) Jeg er også glad for at vi har taget hul på suppesæsonen - der findes bare så mange lækre opskrifter :)

      Ha' en dejlig dag!
      - Camilla

      Slet
  2. Nøj hvor ser det lækkert ud!
    Den må jeg have afprøvet her i efteråret! :-)

    //Line

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..