søndag den 10. november 2013

Søndags-suppedasen del 6 - Sødkartoffelsuppe m. basilikum

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg ikke spiser kartofler - først og fremmest fordi de ikke er en del af stenalderkosten (hvilket efterhånden er lidt omdiskuteret), men også fordi jeg synes, de er kedelige. De smager jo ikke af noget? Jo bevares, der er da ting, der er lækre ved kartofler - f.eks. en kartoffelmad - men det er jo kombinationen af kartoffel, mayo, purløg, salt og peber vi så godt kan lide. Kartoffelsuppe er da også lækkert - men igen, der er det jo kombinationen af enten kartoffel/porre eller kartoffel/selleri - fløden, purløget og den sprødstegte bacon, der gør tricket. Kartoflen i sig selv, synes jeg faktisk er intetsigende. Sød kartoffel derimod! Amme-namme-namme-nam :) Jeg er tosset med den! Den er lækker, har en blød konsistens, den har sødme og lidt nøddesmag… Men vigtigst, den har S M A G! Den smager faktisk af noget, den kan stå alene - dét er jeg vild med! :)

Derfor var det også selvklart, da jeg besluttede mig for dette her projekt 'Søndags-suppedasen', at menuen en given søndag skulle byde på Sødkartoffelsuppe. Det blev simpelthen denne uge :) Suppen er nem at lave, men hælder til den søde side, hvilket man nok lige skal være opmærksom på. Jeg tror det vil give den et lækkert tvist, hvis man tilføjede et skud chili - jeg tænker at det vil give en god kontrast til kartoflens sødme.

Sødkartoffelsuppe m. kokosmælk
Ingredienser (2 pers.):
2 store søde kartofler
1 løg
1 dåse kokosmælk
2 dl. grøntsagsbouillon
2 fed hvidløg
2 tsk tørret basilikum
Salt og peber
evt. lidt citronsaft

Fremgangsmåde:
  1. De søde kartofler skrælles og skæres i tern. Løget og hvidløg pilles og hakkes fint.
  2. Alle ingredienserne kommes i slowcookeren og tilberedes 3 timer på 'High'. Suppen kan også fint laves i en alm. gryde. Lad da suppen simre til grøntsagerne er kogt helt møre.
  3. Blend suppen til en glat og ensartet masse. Smag til med salt, peber og evt. lidt citronsaft.
  4. Servér suppen straks! Har du en rest kød, kan du med fordel skære det i tern og drysse over suppen, således at du også får lidt protein til måltidet.
Grøntsagerne er snittet og kommet i gryden
De resterende ingredienser tilsættes. 
Suppen blendes og smages til med krydderier, salt og peber. 
Den færdige suppe.

Ha' en dejlig dag!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..