onsdag den 27. november 2013

Flødestuvede persillerødder

Hej
jeg hedder Camilla og jeg elsker flødekartofler…

Jeg ved godt, man ikke må sige sådan noget højt i fare for, at blive hængt eller brændt på bålet over at udtrykke, at man elsker noget så med så høj fedtprocent. Men det gør jeg altså - og jeg er heller ikke bange for at spise fedt (*GISP*). Ja, så fik jeg sagt det! Og jeg vil også gerne tilføje, at man sagtens kan spise fedt selvom, man forsøger at tabe sig - det handler blot om sammensætningen af kosten. Se bare på stenalderdiæten, og LCHF som er vidt udbredt i især Sverige.

Selvom jeg elsker flødekartofler, så elsker jeg også at eksperimentere - og det har jeg i sandhed gjort ved denne ret. Jeg har simpelthen været så dristig, at jeg har skiftet kartoflerne ud med persillerødder.  Jeg synes persillerødder er en overset grøntsag, og jeg selv er simpelthen så begejstret for den. Det giver det vildeste tvist, kan jeg godt love jer - og jeg vil våge at påstå, at man ikke smager den store forskel, hvis man ikke ved det :) Så hvis du forsøger at undgå kartofler, eller gerne vil inkludere flere grøntsager i din kost, eller hvis du bare gerne vil prøve noget anderledes, så er dét her opskriften kære læsere :)

Flødestuvede persillerødder m. løg og hvidløg 
Ingredienser (2 pers.):
250 g. persillerødder
0,5 l. piskefløde
1 stort løg
2 fed hvidløg
Salt og peber

Fremgangsmåde:
  1. Persillerødderne skrælles, skylles og skæres i skiver af lidt under en 0,5 cm. Løget og hvidløg pilles og skæres ligeledes i tynde skiver.
  2. Grøntsagerne kommes i et ildfast fad og fløden hældes ved. Krydr med salt og peber.
  3. Bag Persillerødderne i ovnen ved 200 grader i ca. 30-45 minutter.
  4. Serveres med et lækkert stykke kød :) 
  5. Velbekomme!
Grøntsagerne er kommet i et ildfast fad.
Fløden er hældt ved.
De færdige flødestuvede persillerødder.
Aftenens tallerken.
Ha' en dejlig dag
- Camilla

1 kommentar:

Kom gerne med dine tanker om opskriften..