mandag den 15. april 2013

Sweet potato chips

Som i jo nok allerede ved spiser jeg ikke kartofler blandt andet - kartofler er aldrig noget jeg har gjort det synderligt i, og det er bestemt heller ikke noget jeg mangler.....Og dog - selvom kartoflerne aldrig har fyldt størstedelen af min tallerken, har altid elsket chips.. Slik generelt og chokolade er ikke rigtig heller mig, men chips (nå ja; og is og kage, hvis vi skal have de kolde ubarmhjertelige facts på bordet, bevares!) det har jeg altid eeeeelsket!

I dag skulle jeg til aften egentligt lave pandestegte skiveskårne (søde)kartofler, men min rolige og erfarne ninjahånd fik simpelthen skåret dem for tynde, og derved opdagede jeg ved et tilfælde (halleluja) en fantastisk spise.....Sweet potato chips! Mums! :D Jeg fik ikke taget billeder af processen - jeg havde simpelthen travlt med at danse forventnings- og glædesfuld rundt i mit køkken over opdagelsen :) men, de skal altså også bare steges på en pande :)



Ingredienser:
Søde kartofler
Olivenolie / klaret smør / kokosolie
Friskkværnet salt

Fremgangsmåde:
  1. De søde kartofler skrælles og skæres ud i tynde skiver - lettest på et mandolinjern, hvis ikke man har en rolig ninjahånd, som jeg tydeligvis besidder :)
  2. Kartoffelskiverne steges på en varm pande i fedtstof til de er gyldne, herefter vendes de og steges færdige. Lad dig ikke slå ud, hvis de bliver lidt mørke - det gør absolut ingenting, når det er søde kartofler - og det smager heller ikke brændt.
  3. Læg de stegte kartofler på et stykke køkkenrulle til at suge det overskydende fedt.
  4. Drys med salt, servér og nyd! 
De færdige chips!

Ha' en dejlig dag!
- Camilla

2 kommentarer:

  1. hva bruger man kokosolien til, og steger man både i olie og smør

    SvarSlet
    Svar
    1. Man steger enten i klaret smør, kokosolie eller anden fedtstof :)

      Slet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..