lørdag den 14. marts 2015

Mormor-mad: Krebinetter m. stuvede ærter og gulerødder

Det er ikke længe siden, at vi fik stegt flæsk med persillesovs herhjemme - det er virkelig sjældent, at vi spiser mormor-mad, men det gav mig sådan lyst til noget mere.. Ja faktisk har jeg lige siden haft lyst til krebinetter.

Manden her i huset er langt fra begejstret for krebinetter. Jeg derimod, ja jeg kan rigtig godt lide krebinetter :) Jeg kan også rigtig godt lide smagen af svinekød og æble sammen - og derfor har jeg kommet revet æble i mine krebinetter. Det giver altså noget helt vildt lækkert til kødet; se her, hvor jeg har kommet revet æble i mit farsbrød.


Ingredienser (4 pers.):
Krebinetter:
400 g. hakket svinekød (eller hakket kalv og flæsk)
2 æbler
1 æg
Rasp
Salt og peber

Stuvede ærter og gulerødder:
50 g. smør
3 spsk. hvedemel
2 1⁄2 dl. mælk
2 1⁄2 dl. grøntsagsbouillon
5 gulerødder
300 g frosne ekstrafine ærter
Salt og peber

Tilbehør:
1 kg. kogte kartofler

Fremgangsmåde:
  1. Krebinetter: Skræl æblerne og riv dem groft. Kom de revne æbler i det hakkede kød og form det til 4 karbonader. Pisk æg sammen i en dyb tallerken. Bland rasp, salt og peber i en anden dyb tallerken. Vend krebinetterne i æg og derefter i rasp. 
  2. Steg krebinetterne i riiigeligt smør på en pande i 4-5 minutter på hver side. 
  3. Stuvede ærter og gulerødder: Skræl gulerødderne og skær dem i tern af 1x1 cm. Kom dem i en gryde med vand og lad dem koge i 4-5 minutter. Tilsæt de frosne ærter og lad dem blive godt varme. 
  4. Smelt smørret i en gryde, tilsæt melet, og pisk til smørret har optaget alt melet. Tilsæt mælken en lille smule ad gangen indtil alt mælken er brugt. Pisk konstant i gryden så du undgår klumper. Tilsæt grøntsagsbouillonen og lad sovsen koge et par minutter, så melsmagen forsvinder. Krydr med salt og peber. Skulle sovsen blive for tyk, så tilsæt mere mælk eller bouillon. 
  5. Kom de kogte gulerødder og ærter op i sovsen og lad det hele varme godt igennem.
  6. Server krebinetterne sammen med de stuvede ærter og gulerødder og kogte kartofler.
  7. Velbekomme!



Ha' en dejlig dag!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..