torsdag den 5. april 2012

Æble-marcipan tærte

Så blev det påske! Og hvad er bedre, end at tilbringe påskedagene med familien? :) Ja, jeg har da i hvert fald glædet mig til at komme ud til mine forældre i dag! :) .. Min far laver den skøøøøøønneste mad, og en påskefrokost er altid dejligt! :) .. Jeg er tosset med bløde løg og i dag havde min far simpelthen lavet den skønneste mørbrad med bløde løg (Det laver han altid, men der var nu noget over de bløde løg i dag som var ekstra godt!) .. hihi ..

Nå, men jeg fik den idé, at jeg ville tage en Æble-marcipan tærte med :) - Begge mine forældre og min mormor - som også var med i dag - elsker æbletærte, og den her er bare så lækker! Opskriften er min kusine Dianas, som jeg har været så heldig at få :) .. Jeg spiser normalt ikke varme æbler, men den her kan jeg sagtens spise (endda med glæde) - måske er det marcipanen, der gør udslaget :P ..



Ingredienser:
Tærtedej:
360 g. hvedemel
200 g. sukker
250 g. koldt smør
2 æg

Fyld:
100 g. koldt smør
200 g. marcipan
130 g. sukker
4 æg
5-8 æbler
Kanel efter behov

Pynt og tilbehør:
50 g. hakkede mandler
Vaniljeis/flødeskum/cremefraiche


Fremgangsmåde:
  1. Bland mel og sukker og smuldr smørret deri. Tilsæt ægget og saml hurtigt dejen (det skal være hurtigt ellers bliver smørret for varmt). 
  2. Tryk dejen ud i en tærteform – ca. 24 cm. I diameter. Stil formen koldt i 30 minutter. 
  3. Riv marcipanen fint. Smelt smørret i en gryde og kom marcipan, sukker, æg og kanel. Lad blandingen simre under omrøring til den bliver jævn. 
  4. Skræl æblerne og fjern kernehusene. Riv æblerne groft. Læg de revne æbler i tærtebunden. 
  5. Hæld marcipanmassen over. Drys med de hakkede mandler. 
  6. Bages ca. 45 minutter på nederste rille ved 185⁰ forvarmet ovn. 
  7. Serveres med vaniljecreme, flødeskum eller cremefraiche. 

Den samlede dej.
Tryk dejen ud i en tærteform

Marcipanmassen laves.

De revne æbler lægges i tærtebunden

Hæld marcipanmassen over. Drys med de hakkede mandler.

Det færdige resultat.


Go' fornøjelse!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..