fredag den 27. april 2012

Grøn salat med asparges og rødbede samt honningglaseret svinemørbrad

I dag har været sådan en dejlig dag! Kæresten havde fri fra arbejde, jeg fra skole og vi har simpelthen bare hygget hele dagen! :) .. Vi sov længe i morges, var en tur i fitness-centret hvor jeg lige fik tævet manden lidt (:P), var en tur omkring torvet for at spise is og kigge på ænder - og her til aften, ja der har vi hygget med god mad, rødvin og film :) ..

Menuen i aften stod på en lækker grøn salat fra Spis bedres april udgave med asparges og rødbeder :) .. Og så fik jeg den glimrende idé, at vi da skulle have en honningglaseret svinemørbrad til - jeg har aldrig lavet det før, men jeg er rimelig frygtløs i køkkenet, og jeg kastede mig da også hovedkuls ud i det - uden opskrift, uden noget - og det smagte fremragende!! :)



Ingredienser til honningglaseret mørbrad (2-3 pers.):
1 svinemørbrad af 500 g.
2 spsk. honning
1-2 tsk. dijonsennep (prøv dig lidt frem, jeg synes hurtigt at det kan blive for meget 'dijon')
salt&peber
olie til stegning

Fremgangsmåde:

  1. Mørbraden pudses og sølvhinden fjernes. 
  2. Olie opvarmes på en pande, og mørbraden brunes på alle kanter og steger i ca. 15 minutter. 
  3. Imens blandes honning, dijonsennep og salt&peber til en marinade. 
  4. Når mørbraden har stegt i omkring 15 minutter og har fået en sprød stegeskorpe hældes honningmarinaden over. 
  5. Mørbraden vendes ofte, og marinaden fordeles over mørbraden af flere omgange indtil mørbraden har den ønskede glasering.
  6. Herefter tages den af og skæres i skiver (gerne på skrå) og anrettes på tallerkenen. Hæld en skefuld eller to af marinanden over kødet. 



Mørbraden pudses og sølvhinden fjernes.
Olie opvarmes på en pande, og mørbraden brunes på alle kanter og steger i ca. 15 minutter.
Imens blandes honning, dijonsennep og salt&peber til en marinade.
Når mørbraden har stegt i omkring 15 minutter og har fået en sprød stegeskorpe hældes honningmarinaden over.
Mørbraden vendes ofte, og marinaden fordeles over mørbraden af flere omgange indtil mørbraden har den ønskede glasering. Herefter tages den af og skæres i skiver (gerne på skrå) og anrettes på tallerkenen. Hæld en skefuld eller to af marinanden over kødet.

Ingredienser til salaten:
1 bk. frisésalat (jeg brugte noget blandet salat)
1 bundt friske grønne asparges
1-2 beder (gerne en blanding af rødbeder, bolchebeder og gulebeder)
brøndkarse

Fremgangsmåde:

  1. Aspargesne knækkes og bunden smides ud. De kommes herefter i en gryde med kogende vand i 2 minutter - de må endelig ikke blive for bløde. Herefter tages de op af vandet og skæres i stykker af 1-2 cm. 
  2. Rødbeden skrælles, skylles og skæres i tynde skiver - jeg brygte skrælleren til at få skiverne ens og lige tynde. 
  3. Brøndkarsen skylles og skæres/rives i mindre stykker.
  4. Salaten anrettes på tallerkenen sammen med kødet. Serveres straks. 

Aspargesne knækkes og bunden smides ud. De kommes herefter i en gryde med kogende vand i 2 minutter - de må endelig ikke blive for bløde. Herefter tages de op af vandet og skæres i stykker af 1-2 cm.
Rødbeden skrælles, skylles og skæres i tynde skiver - jeg brygte skrælleren til at få skiverne ens og lige tynde.
Brøndkarsen skylles og skæres/rives i mindre stykker.
Salaten anrettes på tallerkenen sammen med kødet. Serveres straks.
Ha' en dejlig aften!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..