torsdag den 12. april 2012

Nakkefilét m. bagt kartoffel, purløgscreme og karameliserede gulerødder

Jeg har simpelthen så travlt i disse dage - på lørdag skal jeg have en kage færdig til en 30 års og 80 års fødselsdag :) Derudover er jeg også blevet pålagt at sørge for at lave servietter og meget andet, så der er bare knald på :) .. Kagen skal pyntes med små kirsebærblomster og dem har jeg lavet 50 stk. af i dag, samt færdiggjort servietterne, som er formet som røde roser :) .. Så som i næsten kan fornemme, skulle aftensmaden være noget, der kunne passe sig selv :) ..

Vi fik en lækker bagt kartoffel m. purløgscreme, en nakkefilét marineret m. tomat og rosmarin (den var så lækker), og så fik vi gulerødder stegt på panden, så de nærmest karamelisrer i deres egen sødme :) ..


Ingredienser (2 pers.):
2 store bagekartofler
1 bundt purløg
2,5 dl. Cremefraishe
6-8 gulerødder
2 nakkefiléter 

Fremgangsmåde:
  1. Kartoflerne vaskes (jeg skrupper dem med en svamp) og kommes i ovnen på 200 graders varmluft i lidt over en time.
  2. Gulerødderne skrælles og skæres over på midten
  3. Purløg hakkes og kommes i cremefraishen - cremen krydres med salt og peber :) .. (man kan med fordel tilsættes lidt finthakket hvidløg) 
  4. Opvarm lidt smør på en panden og kom lidt vand ved - kom så gulerødderne på panden med den flade side ned ad, og kom låg på - lad vandet dampe væk og gulerødderne stege, til de er let sorte (de smager ikke brændt - bare rolig ;P)
  5. Steg bøfferne på en varm pande og anret det hele på tallerkenen.
Gulerødderne skrælles og skæres over på midten.
Purløgscremen 
Gulerødderne er i gang med at karamelisere.
De let karameliserede gulerødder :)
Steg bøfferne på panden og anret det hele på en tallerken :) ..
Ha' en dejlig aften!
- Camilla

2 kommentarer:

  1. Lyder for lækkert, men tænkte på .. nakkefiletten var marineret i tomat og rosmarin, skriver du .. købte du den sådan, eller gjorde du det selv, og i så fald hvordan ??

    SvarSlet
  2. Hej Anonym :)
    Ja, jeg købte den marineret i Føtex :) .. Plejer normalt selv at lave min marinade, men jeg havde simpelthen ikke tid til det :) .. Så jeg gik i Føtex og fandt en nakkefilet, som jeg fik slagteren til at skære i bøffer og marinere :) .. Det smager bare så lækkert! :) .. Og så får man en hel del bøffer, for næsten ingen penge :)

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..