mandag den 9. april 2012

Pastasalat med gulerodssauce

Så er påsken så småt ved at være forbi - øv siger jeg bare! Det har været en smadder hyggelig påske i år, og vi har faktisk haft aftaler hver eneste dag (så nu trænger vi til ferie :P) .. Men det har også betydet, at der ikke har været så meget tid til at blogge - og jeg har i øvrigt heller ikke rigtig stået i køkkenet :) ..

Men nu er jeg på igen for fuld skrue :) .. Jeg har fået to nye bøger med opskrifter på pasta- og salatretter og det er en af dem jeg har afprøvet i aften :) - Vi var begge to enige om, at kroppen trængte til noget let oven på påsken og de mange ædegilder :) ..  

Opskriften er fra bogen "Sprøde salater" fra forlaget Nemt&Lækkert - der står ikke opgivet nogen forfatter, men jeg ved at serien indeholder over 30 titler, som alle er lavet til Coop kæden :) ..



Jeg skriver opskriften som jeg lavede den:

Til 2 pers.:
200 g. Pasta
salt
250 g. Broccoli
2 gulerod
1 løg
1 fed hvidløg
1,25 dl. Grønsagsbouillon
3 spsk. Ketchup
1/2 spsk. Balsamicoeddike
peber
1 knsp. Sukker
1 håndfuld solsikkekerner

Fremgangsmåde:

  1. Solsikkekernerne ristes på en pande med lidt salt til de er gyldne, hvorefter de køles af på en tallerken.
  2. Skræl og vask gulerødderne og skær dem i fine tern.
  3. Pil løg og hvidløg og skær dem i fine tern.
  4. Opvarm 1 spsk. Olie og svits gulerødderne, løg og hvidløg heri. Imens kommes pastaen i kogende vand tilsat salt og koges som anvist på emballagen.
  5. Tilsæt bouillon til grøntsagerne og lad det koge op og herefter småkoge i ca. 5 minutter. 
  6. Tag 1/3 af gulerodsternene op af bouillonen og blend resten af gulerødderne sammen med kogevæden. Rør ketchup, eddike og 1 spsk. Olie i. Smag til med salt, peber og sukker
  7. Broccolien renses og deles i mindre buketter, som skylles. Jeg  kom broccolien ned til pastaerne da der var 2 minutter tilbage af kogetiden :) (Så sparede jeg en gryde til rengøringen :P)
  8. Bland pasta, broccoli, gulerodstern og sauce. Anret på en tallerken og serveres straks.


Solsikkekernerne ristes på en pande 
Skræl og vask gulerødderne og skær dem i fine tern.

Pil løg og hvidløg og skær dem i fine tern.

gulerødderne, løg og hvidløg svitses
Broccolien deles i buketter.
Boullionen tilsættes.

Gulerodssaucen laves.
Vandet drypper fra pastaen og broccolien.
Bland pasta, broccoli, gulerodstern og sauce. 
Anret på en tallerken og serveres straks.



Tilberedningstid:
Ca. 30 minutter
Pr. portion:
350 kcal/1470 KJ


Ha' en dejlig aften!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..