torsdag den 2. februar 2012

Hindbærmousse

Her kommer så en lille opskrift på hindbærmousse :) .. Jeg kender mange forskellige opskrift, men det her, er den jeg altid bruger. Mange af opskrifterne indeholder ikke husblas, men det kommer jeg altså i - jeg synes at det giver en mere stiv mousse, hvilket jeg godt kan lide, når jeg laver kager med flere lag :)


Ingredienser:
5 dl piskefløde
150 gram sukker (mere kan tilsættes for en mere sød mousse)
300 gram hindbær
2 spsk vand
2 tsk vaniljesukker
1 tsk citronsaft (kan udelades)
6 blade husblas

Fremgangsmåde:

  1. Husblas tilberedes som anvis på pakken.
  2. Hindbær, vand og sukker og vaniljesukker kommes i en gryde - og massen koges til den er flydende. Det er vigtig at give hindbær et opkog for at dræbe evt. bakterier (som i øjeblikket eksisterer i mange hindbær). Når hindbærrene har fået et opkog knuges vandet godt ud af husblasen, og denne tilsættes den varme hindbærpure.
  3. Når massen er kogt og husblasen er tilsat stilles den køling - evt. i et vandbad. 
  4. Imens piskes fløden til skum 
  5. Når hindbærene er afkølet så den er 'håndvarm' (stik fingeren ned i massen - den skal være lun uden at man brænder sig) vendes den i flødeskummen og moussen stilles koldt, så den kan 'sætte sig'. :)
Husblas tilberedes som anvis på pakken.
Imens piskes fløden til skum 
Den færdige hindbærmousse.
Det er en himmelsk mousse - helt klart en af mine yndlings! Den er frisk og passer rigtig godt sammen med den ellers så søde kage og fondant :)


God fornøjelse!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..