fredag den 10. januar 2014

Hindbærmuffins til den stenalderspisende

Jeg har en svaghed for hindbær, og en svaghed for muffins - måske mest af alt en svaghed for hindbærmuffins :P Selvom opskriften ikke behøver yderligere introduktion, så synes jeg alligevel, at den skal have et par ord med på vejen :) Opskriften er lavet til den stenalderspisende og er lavet af fedtreduceret mandelmel (Det der dyre du ved nok), men der skal ikke bruges så meget ad gangen. Jeg har ikke før haft brugt noget af det specielle mel, men nu har jeg alligevel kastet mig over det - jeg tænker, at det er okay at flotte sig lidt en gang imellem :) Opskriften indeholder desuden ahornsirup, som jo er saft fra ahorntræet - det er et naturligt sødemiddel, men det er trods alt stadig et sødemiddel - og det er derfor ikke noget man skal spise hver eller hver anden dag :) Det kan erstattes af andre flydende sødemiddler; honning, dadelsirup, kokossirup, agavesirup etc.

Disse lækre muffins ser måske lidt kompakte ud, men de er lette og luftige at sætte tænderne i - især når man tænker på, at de er bagt uden hvedemel - de er tilpas søde og så har de lige det er ekstra touch i form af de friske bær :) Jeg er fan!

Jeg elsker muffins, jeg elsker hindbær…. Hindbærmuffins!!
Ingredienser (10 stk):
1,25 dl mandelmel
En fed vaniljestang
4 æg
0,5 dl. agavesirup
1 tsk natron
1 tsk citronsaft
50 g. kokosolie uden smag (eller klaret smør)
125 g. friske hindbær

Fremgangsmåde:
  1. Kornene skrabes ud af vaniljestangen og blandes med mandelmel, æg, natron, citronsaft og sirup. Det hele blandes godt med en elpisker.
  2. Smelt kokosolien og tilsæt den i dejen lidt ad gangen under omrøring. 
  3. Lad dejen hvile et par minutter.
  4. Rør dejen igennem og vendt forsigtigt de friske hindbær i dejen.
  5. Kom dejen i muffinsforme (jeg bruger nogle af silikone - så slipper kagerne let, når de er bagte) og bag dem ved 130 grader varmluft i 35-45 minutter.
  6. Lad kagerne køle af inden servering.





Ha' en dejlig dag!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..