onsdag den 9. maj 2012

Svensk pølseret

I dag er sidste dag hos mine forældre, kæresten kommer hjem fra kursus i udlandet og ham har jeg altså savnet! :) .. Men det er jo også sidste dag, hvor min søster kunne vælge, hvad hun ville have til aftensmad - og hun var ikke til at rokke ud af beslutningen om, at vi skulle have svensk pølseret! :P .. Men det smager nu altså også himmelsk, så det gør mig ikke så meget! :)

Retten fik jeg første gang da jeg var barn, og var en tur på Sejer Ø med min kusine og hendes mand - en fantastisk tur, og retten har jeg elsket lige siden! :)


Ingredienser (4 pers.)
10-15 kartofler
1 pakke pølser (de brune 'party pølser' er bedst efter min mening)
2 dåser hakket tomat
1 dåse tomatpuré
2 store løg eller 4 små
1/4 l piskefløde
2,5 dl. cremefraishe
Salt&peber
Purløg til pynt

Fremgangsmåde:

  1. Kartoflerne skrælles og skæres i tern - herefter sættes de på komfuret i passende mængde vand og koges til de er færdige.. Ca. 20 minutter (alt efter størrelse selvfølgelig). Vær' ikke bange for, at kartoflerne bliver færdige først og derfor når at blive kolde - de bliver varmede i den varme sovs.
  2. Løgene pilles, hakkes og svitses i lidt olie i en gryde
  3. Tomatpuréen og den hakkede tomat tilsættes og retten koger lidt.
  4. Cremefraishen og fløden tilsættes og retten krydres med salt og peber.
  5. Pølserne skæres i passende stykker og kommes i gryden med de andre ingredienser.
  6. Når kartoflerne er færdige hældes vandet fra, og kartoflerne kommes i pølseretten. 
  7. Serveres med friskhakket purløg.
Kartoflerne sættes over.

Løgene svitses.

Tomatpuréen og de hakkede tomater kommes i gryden og koges op.

Fløden og cremefraishen tilsættes.

Pølserne skæres i passende stykker og kommes i gryden.

Kartoflerne kommes i retten.

Den færdige ret - velbekomme!

Ha' en dejlig dag!
- Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..