mandag den 7. maj 2012

Thai: Wok med karrypasta og kokosmælk

Jeg har simpelthen bare haft så travlt på det seneste, og har derfor ikke rigtig været aktiv herinde. Men det roder jeg altså bod på nu :) .. Jeg er i de næste par dage på en lille miniferie hos mine forældre - og vi skal altså have noget god mad, og nogle lækre desserter :) ..

De sidste mange gang, jeg har spist sammen med min søster, har hun næsten tigget om at få wok - men jeg har simpelthen bare ikke gidet det. Det er jo i grunden også lidt synd, når hun nu så godt kan lide det. Så nu skal hun forkæles med wok :) ..

... Og den her wok er simpelthen bare SÅ lækker!



Ingredienser (4 personer)
400 g. kylling
1-2 dåser kokosmælk
3-4 spsk. karrypasta (jeg brugte rød)
4 gulerødder
1 pose sukkerærter
1 bk. bønnespirer
1 lille dåse majs
1-2 peberfrugter
2 løg
Soya
salt&peber
ris
evt. nødder

Fremgangsmåde:
  1. Kyllingefiléten renses og skæres i tern
  2. Grøntsagerne skylles, renses/skrælles, og skæres i passende tern - gerne lige store stykker, da der så er chance for, at de er færdig nogenlunde samtidigt.
  3. En smule olie opvarmes i en wok, karrypastaen tilsættes og varmes op sammen med olien. Når dét er rigtig varmt tilsættes kyllingefiléten. Når kyllingen er brunet tilsættes majsen.
  4. Gulerødderne tilsættes og svitses sammen med kødet. Herefter tilsættes kokosmælken. Kokosmælk kan godt være helt tykt i dåsen - fortvivl ej, den er ikke dårlig, og den bliver flydende, når den opvarmes! :)
  5. Sukkerærter, babymajs og løg tilsættes og retten koger igennem i ca. 5 minutter.
  6. Når de andre grøntsager er ved at være møre tilsættes peberfrugten - den skal nemlig ikke have så længe.
  7. Anrettes på en tallerken med ris, og evt. en håndfuld nødder (jeg brugte Cashewnødder)



 Grøntsagerne der er tilberedt.
Olien er opvarmet sammen med karrypastaen - og kødet er igang med at 'brune'

Kokosmælken er tilsat - her kan i se den lidt tykke konsistens :)

Babymajs, sukkerærter og løg tilsættes.

Retten er næsten færdig - peberfrugterne skal blot lige opvarmes.

Serveres med ris og evt. en håndfuld nødder.


Ha' en dejlig aften!
- Camilla

4 kommentarer:

  1. Lavede denne ret her den anden dag og det smagte bare super godt og var meget nemt at lave! :o)
    Det er ikke sidste gang jeg skal prøve en af dine opskrifter, de ser alle meget lækre ud :)

    - Camilla :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Camilla! :)

      Jeg er glad for, at du kunne bruge opskriften! :) Og det glæder mig, at du har mod på at kaste dig ud i andre af mine projekter :)

      Ha' en rigtig dejlig dag!
      - Camilla

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Jeg prøvede din ret igår og da det skulle gå rigtigt stærkt med at få maden på bordet, stolede jeg blindt på opskriften og kom 3-4 spsk. karrypasta i (første gang jeg har brugt karrypasta i min ret)
    Det var simpelthen alt for stærkt, både for mig og for min søn på 1 år.

    Jeg fik så ikke læst hele opskriften igennem (stor fejl) men lavede indkøbsliste ud fra din ingrediens liste og tænkte ikke over at det skulle havde været babymajs (i din ingrediens liste står der bare en lille dåse majs)
    Soya'en står så også på din ingrediens liste, men fremgår ikke i din fremgangsmåde, så hvornår propper du soya i din ret? Er det tilsmagning når retten er færdig eller er det sammen med karrypasten og olien? Og hvor meget kommer du i?

    Ellers fin ret, dog aalt for stærk til mig.

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..