torsdag den 17. maj 2012

Verdens nemmeste lagkagebunde

I dag har jeg lavet kage til en konfirmation - og der brugte jeg en ny opskrift på lagkagebunde, end den jeg plejer :) .. Egentligt er det samme ingredienser, som i den anden opskrift, jeg har liggende her på bloggen, og som jeg altid plejer at bruge - men den er bare mere luftig synes jeg :) ..

Ingredienser:
6 æg (str. M/L)
200 g. sukker
100 g. mel
40 g. cacaopulver

Hvis det skal være lyse bunde, udelades kakaoen og istedet bruger man bare 140 g. mel og 4 tsk vaniljesukker.

Fremgangsmåde:
  1. Æg og sukker kommes i en skål og piskes... og piskes.... og piskes.... og piskes.. De skal være stive og luftige og helt hvide! :) .. Det tager 10-15 minutter (alt efter hvor kraftig en elpisker man har sig) - og så føles det som noget nær en evighed :) ..
  2. Mel og kakaopulver (eller mel og vaniljesukker) sies for klumper og vendes i dejen med en metalske. Det er vigtigt at luften ikke bliver rørt ud af æggemassen - da det er luftboblerne i æggen, der sørger for, at bundene hæver i ovnen, når der nu ikke er bagepulver i.
  3. Bundene hældes i en form/bradepande/hvad man nu bruger i et jævnt lag på ca. 1/2 - 1 cm. tykkelse og bages i ovnen på 200 grader (175 grader varmluft) til de er gyldte (6-8 minutter).

Æg og sukker piskes.
.... og piskes
.... og piskes..

Mel og kakaopulver blandes.

Blandingen sies i æggemassen og vendes rundt.
Dejen er klar til at blive bagt.
Jeg fik ikke noget billede af bundende lige da de var kommet ud - men jeg har da et billede her, hvor bundende er lagt sammen med to lag mousse :) .. 

Ha' en dejlig dag!
- Camilla

2 kommentarer:

  1. Denne opskrift er her da til en hel bradepande og kan den så deles i 3 stykker så det bliver som de lagkagebunde der er 3 delt fra butikkerne?

    SvarSlet
  2. Er der til en eller tre bunde i denne opskrift?

    Vh Anne ☺

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..