tirsdag den 26. marts 2013

Hjemmelavet rødkål

Påsken står for døren, og vi får familien på besøg til to omgange påskefrokoster. Vi skal have det helt store bord med pålæg og en masse lune retter. Noget jeg altid har elsket er rødkål - på frikadellemaden, på flæskestegen o.lign. derfor har jeg lavet min egen rødkål og den er saftsuseme god. Jeg vil våge at påstå, at den er bedre end den købte :)

Hjemmelavet rødkål
Ingredienser:
1 lille rødkålshoved
150 g. smør
2 spsk rød balsamico
0,5 dl. rødvin
1 dl. æblemost (ikke fra koncentrat)
100 g. honning
2 spsk. ribsgelé
Friskkværnet salt og peber

Fremgangsmåde:
  1. Pil de yderste blade af rødkålen. 
  2. Snit den fint (eller groft/i strimler alt efter, hvad du er til). 
  3. Smelt smørret i en gryde.  Tilsæt lidt balsamico og rødvin og lad det bruse op. 
  4. Kom kålen i gryden og tilsæt honning, æblemost og ribsgele. Krydr med salt og peber.
  5. Lad kålen simre under låg i 20-25 minutter (eller til den er godt mør, og væsken er reduceret)
  6. Lad det afkøle og stil din hjemmelavede rødkål på køl indtil servering (bliver ekstra god efter 2-3 dage).
Smøren smeltes.
Alle ingredienserne er kommet i gryden og rødkålen koges nu mør.
Den færdige rødkål.

Ha' en dejlig påske!
- Camilla


1 kommentar:

  1. Det ser virkelig godt ud. Jeg glæder mig til at prøve opskriften - hjemmelavet mad er altså altid det bedste. Tak for et fint indlæg.

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..