tirsdag den 5. marts 2013

Stegt flæsk med 'persillesovs'

I dag er jeg alene hjemme, manden er nemlig på kursus i udkantsdanmark et eller andet sted, hvor han også skal overnatte. Det betyder jo også, at det kun er mig til aftensmad i aften - før i tiden plejede jeg at spise et eller andet hurtigt (sandwich, toast o.lign), men sådan spiser jeg jo ikke mere, og derfor måtte jeg finde på noget mad jeg hurtigt kunne bikse sammen, men som alligevel både inkluderede grøntsager og kød. Det blev til stegt flæsk med 'persillesovs' :) Det var altså overraskende godt skal jeg sige jer!


Og sådan blev den falske 'persillesovs' et kæmpe hit 
Ingredienser (2 personer)
X-antal brystflæsk (det er SÅ forskelligt, hvor meget flæsk folk spiser)
1/2 blomkålshoved
1 bundt persille
1 fed hvidløg
25 gram klaret smør (eller mere, hvis man er til det)

Fremgangsmåde:

  1. Kød: Flæsken lægges på en bageplade (saltes, hvis ikke allerede saltet) og bages i ovnen ved 200 grader til de er sprøde og har fået en god farve - vendes undervejs. 
  2. Sovs: Blomkålen skæres i små buketter og koges mør (15-20 minutter efter størrelse).
  3. Vandet hældes fra den møre blomkål (gem en smule kogevand), som herefter blendes med en stavblender - tilsæt smør, persille, presset hvidløg, salt og peber. Tilsæt kogevand efter behov til du når den ønskede konsistens.
Blomkål delt i små buketter.
Blomkålen er kogt mør og blendet med smør, persille og hvidløg
Krydret med salt og peber.
Aftenens tallerken! :) 



2 kommentarer:

  1. Rigtig lækker og let aftensmad, har lavet den et par gange og blandt andet serveret den med friske rødspætter til - det kan også anbefales :)

    Tak for en god blog, den står for mere end 25% af mine "mad bookmarks"!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kristian :)

      Tak for respons! Lækkert at du kan bruge mine opskrifter til noget :) Jeg er super glad for at stå for 25% af dine mad bookmarks - jeg må oppe mig, så jeg kan udgøre 50% :)

      Ha' en dejlig dag!
      - Camilla

      Slet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..