onsdag den 28. marts 2012

Hjemmelavede flødeboller

I anledningen af kærestens fødselsdag kunne han godt tænke sig nogle hjemmelavede flødeboller - og det kunne jeg faktisk også godt tænke mig! :) Så jeg kastede mig ud i mine første hjemmelavede flødeboller, og jeg var godt nok spændt på, hvor svært det ville være! :) - og hvad kæresten ville synes om dem, for han er noget af en flødebolle-elsker!

Opskriften fandt jeg her - og så halverede jeg den altså noget, da jeg kun lavede 6 STORE flødeboller.



Ingredienser (ca. 30 stk.):
300 g sukker
1 dl vand
1 tsk vanilie sukker
150 g past. æggehvider (3 bærger)
ca 500 gram chokolade.
En rulle marcipan til bunde (jeg brugte nogle vafler, som jeg fandt i Tiger)

Bunde (jeg vil ikke snyde jer for fremgangsmåden, selvom jeg selv brugte vafler)
En rulle marcipan skøres i 35 skiver og lægges på et stykke bagepapir - bages ved 180 grader i ca 5-8 minutter.. de skal lige akkurat være gyldne i kanten.

Fremgangsmåde:

  1. Sukker, vanilie sukker og vand kommes i en gryde og koges i ca 2-5 minutter.
  2. Æggehvider piskes let.
  3. Når sukkermassen er klar hældes den langsomt i æggehviderne, og der piskes videre på mellem hastighed i ca 15 min til guffen er fast og danner fine toppe. 
  4. Guffet sprøjtes på marcipan bundene og flødebollerne bages i 3-5 min alt efter størrelse, så de får en fast overflade. Pas på ikke at bage dem for meget, de skal ikke blive gyldne.
  5. Når flødebollerne er afkølet skal de overtrækkes med chokolade. Jeg tog en flødebolle på en bagespatel og hældte chokoladen udover. Da den var dryppet lidt af kom den over på et stykke bagepapir og drysset med krymmel. 
    Man kan også pensle chokoladen på, så bruger man også lidt mindre chokolade. Flødebollerne kan holde sig i ca 5 dage i køleskabet. 



Sukkermassen koger.
Æggehvider piskes let. 

Den færdige guf.

Guffet er sprøjet på bundene.


Flødebolle der netop er kommet ud af ovnen. 

Flødebolle der er ved at blive overtrykket med chokolade.


Det færdige resultat :) MUMS! 


Go' fornøjelse!
- Camilla

3 kommentarer:

  1. Tak for opskrift, disse skal afprøves i weekenden! Dog tror jeg at jeg vil lave nogle miniflødeboller med hvid chokolade og servere dem med en chokolademousse til.

    Tak for inspiration

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, de kan blive rigtig gode med hvid chokolade - og chokolademousse går man jo aldrig galt i byen med :) God fornøjelse med det.

      Ha' det dejligt
      - Camilla

      Slet
  2. Ej, jeg har ledt og ledt efter en opskrift på flødebolle guf og jeg fnadt endelig en!!!!
    Og det gode er, at den er til ca. 30 flødebolller og jeg skal bage 15 og 30 stk.!!!

    SvarSlet

Kom gerne med dine tanker om opskriften..