tirsdag den 6. marts 2012

Broccoli-kartoffel salat a'la Camilla

Det er tit sådan, at man i perioder har en ting, som man bare har rigtig meget lyst til - i øjeblikket er jeg bare helt tosset med broccolisalat! Der findes hundredevis af opskrifter på nettet, men jeg har valgt at tilpasse retten, så den er lige præcis, som jeg bedst kan lide den. Eksempelvis kan jeg ikke fordrage rosiner - så dem har jeg simpelthen udeladt. I stedet er jeg tosset med kartofler, så det har jeg tilføjet :) .. Kartoflerne kan i øvrigt være et levn fra dagen før - men man kan også koge dem til formålet - her er mit trick, at jeg skærer kartoflerne i tern allerede inden de koges, på den måde slipper jeg for at skulle skære i de varme kogte kartofler, da jeg godt synes det kan være lidt besværligt :)

Og så er det gode jo ved den her ret, at den er lækker at have med i skole dagen efter - så kan jeg godt finde på, at smutte forbi bageren på Skt. Pedersstræde og kæbe en græskarbolle! Det er altså guf :)

Men altså, i aften stod den på broccoli-kartoffel-salat og frikadeller :) ..



Broccoli-kartoffel-salat:
1 bdt. Broccoli
Kogte kartofler
Solsikkefrø
1 pk. bacon i tern
1 stort løg
2,5 dl. cremefraishe
2-3 spsk. mayonnaise
Sødemiddel (jeg bruger SØD)
Balsamico

Fremgangsmåde:

  1. Solsikkekernerne ristes på panden med salt
  2. Broccolien deles i små buketter, og skylles grundigt under rindende vand. Derefter overhældes de med kogende vand - de kan også kommes i en gryde med kogende vand, men pas på - der skal ikke meget til, før der er tale om broccoligrød ;)
  3. Cremefraishe og mayonnaise blandes sammen - Balsamico og sødemiddel tilsættes efter behag og det hele krydres med salt og peber.
  4. Løgene hakkes i små tern - og bacon steges på en pande
  5. Broccoli, løg, bacon, kartofler og solsikkekerner kommes i 'marinade' og det hele blandes rund.

Solsikkekernerne ristes på panden med salt

Broccolien er delt i små buketter og klar til at blive overhældt med kogende vand.

Cremefraishe og mayonnaise blandes sammen

Balsamicoeddike og sødemiddel tilsættes 

Løgene er hakket.

Broccoli, løg, bacon, kartofler og solsikkekerner kommes i 'marinade' og det hele blandes rund.

Den færdige broccoli-kartoffel-salat! Den er bare SÅ lækker!

Og en omgang varme deller! :)
Ha' en rigtig dejlig aften!
- Camilla



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..