mandag den 5. marts 2012

Chicken Tikka Masala

Min søde kæreste og jeg elsker indisk mad, og vi har spist det massere af gange, men jeg har aldrig prøvet at lavet det selv, så i dag kastede jeg mig ud i en omgang hjemmelavet Chicken Tikka Masala med Naan brød.

Krydderierne var ikke noget jeg lige havde i køkkenskabet, men jeg fandt det meste i den lokale Føtex, og så kastede jeg mig ellers bare ud i det. Der gik ikke længe før der bredte sig en duft såååå skøn så skøn i hele lejligheden - og det smagte vidunderligt :)

Ingredienser:
Jordnøddeolie
1 stort løg
2 friske grønne chilier
1 stykke ingefær, skrællet
3 fed hvidløg
½ tsk. rødt chilipulver
1 tsk. gurkemeje
2 tsk. Garam Masala
1 spsk. brun farin
1 spsk. Tomatpuré
400g hakkede tomater dåse
1 håndfuld hakkede mandler
600 g. udbenet kyllingebryst
10 tørret kerry blade (jeg brugte alm. karry - da jeg ikke kunne finde karryblade) 
4-6 spsk. Cremefraishe 

Fremgangsmåde (med billeder):

Varme to spiseskefulde af jordnøddeolie på en pande. Skiv løg og steg dem i olien. I mellemtiden fjern frø og Hak chilien, Hak ingefær og put dem på en varm pande, knus hvidløg i og lad stege i 2-3 minutter for at blødgøre. 
 Tilsæt chili pulver, gurkemeje, Garam Masala og sukker og steg i 1-2 minutter.
Tilføj tomatpuré og hakkede tomater til panden og give dem mulighed for at koge i nogle minutter.


Kyllingen rensen og skæres i passende stykker, hvorefter de steges på en pande indtil de har fået god farve. Herefter kommes kyllingen i sovsen og lad den koge et par minutter. (I kampens hede har jeg ikke fået taget et billede af dette trin)
Cremefraishen og mandlerne tilsættes og retten småsimre i et par minutter.
Retten serveres med ris og varmet Naan brød (jeg har grundet tidsnød købt mine færdige - og de smager altså dejligt) - jeg har kommet en klat cremefraishe og nogle hakkede mandler på toppen :)


Næste gang jeg laver retten, - og det gør jeg bestemt igen - tror jeg, at jeg vil riste mandlerne før jeg kommer dem i - på den måde tror jeg at mandelsmagen bliver mere tydelig i retten :) ..
   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med dine tanker om opskriften..